دسته‌ها
تابستان 1401

قله دال نشین شمشک، 30 تیر 1401

درباره قله دال نشین شمشک:

قله دال نشین با ارتفاع 3320 متر در منطقه شمشک از توابع رودبار قصران استان تهران قرار دارد. نام این قله که در برخی منابع با عنوان لجنی یا سرلجنی به آن اشاره شده است با قلل رفیع سرکچال گره خورده است. چرا که مسیر صعود این قله، همان مسیر صعود زمستانی قله‌های سرکچال و خط‌الراس آن تا قله خلنو و سایر قلل آن می‌باشد.

قله دال نشین از طریق یال سرلجنی و از روستای شمشک بالا صعود می‌شود. این قله در سمت شرق روستای شمشک قرار دارد. از سمت شمال و از طریق گردنه لجنی به جانپناه لجنی و قلل سرکچال می‌رسد. خط الراس کلون بستک تا سرکچال‌ها همچون دیواره‌ای عظیم از شمال غرب تا شمال قله را در بر گرفته است. همچنین قله آبک در سمت جنوب قله دیده شده و از طریق گردنه لجنی به هم متصل می‌شوند. در سمت جنوب شرقی قله روته و در سمت شرق آن قله دماوند مشاهده می‌شوند. در سمت غرب نیز قله‌های آهنگرک، سیچال، الله بند و قلل آن منطقه قرار گرفته و دیده می‌شوند. قله‌های متعدد دیگر از البرز مرکزی همچون خط الراس توچال و خط الراس مهرچال و برخی قلل آن، مناظر اطراف قله را شامل می‌شوند.

لازم به ذکر است که قله‌ای با همین نام در شهر ارسنجان استان فارس قرار دارد.

مشروح گزارش برنامه:

سلام به کوهنوردان و همنوردان محترم

با گزارش برنامه صعود دیگری در البرز مرکزی در خدمت شما هستم. قله دال نشین را برای صعود انتخاب کرده‌ایم و به سمت روستای شمشک حرکت می‌کنیم. همان ابتدای روستای شمشک بالا از سمت راست وارد خیابان فیچال شده و ماشین را در محل مناسبی پارک می‌کنیم.

اختلاف دمای حدود 15 درجه‌ای منطقه شمشک با تهران باعث شده است تا در یک هوای دلچسب در میانه تابستان داغ تهران صعود خود را آغاز کنیم. مسیر صعود را از میان خانه‌های روستا پیدا کرده و با مقداری پیچ و تاب اولیه از روستا فاصله می‌گیریم. منظره روستای سرسبز شمشک و سپیدستان در دامنه‌ سرکچال بسیار زیبا است.

مسیر صعود قله چنانکه ذکر شد، مسیر صعود زمستانه سرکچال است. لذا تمام مسیر از روی یال به سمت شرق طی می‌شود. مقداری که از روستا فاصله گرفته و در مسیر صعود قرار می‌گیریم پیست اسکی شمشک در سمت راست ما یا سمت جنوب یال دیده می‌شود. شاید بتوان این منطقه را بعنوان یکی از مناطق پیشرو در نابودی طبیعت با ساخت و سازهای ناتمام نام برد! مسیر را ادامه داده و در سایه سنگی برای صرف صبحانه توقف می‌کنیم.

یال صعود قله در برخی قسمت‌ها فراختر و در برخی قسمت‌ها باریک‌تر است. در برخی مواقع سنگی و در زمانی دیگر خاکی و با پوشش گیاه است. شاید بتوان گفت تمام مسیر تحت الشعاع خط الراس کلون بستک به سرکچال است. قله آبک نیز در سمت جنوب خودنمایی می‌کند.

در نزدیکی قله جانپناه قرمز رنگ لجنی در دامنه سرکچال دیده می‌شود. در نهایت پس از پشت سر گذاشتن دو سه شیب بر فراز قله قرار می‌گیریم. پس از مدتها فاصله گرفتن از کوهستان، مشاهده این منظره‌ها و قله‌ها حس و حال خوبی دارد.

پس از ساعتی استراحت و لذت حضور در قله مسیر بازگشت را در پیش می‌گیریم. امکان فرود از گردنه لجنی و دره شمالی به سمت شمشک نیز وجود دارد ولی ما همان مسیر پیموده شده را باز می‌گردیم.

در طول پیمایش خاطرات برنامه‌های سال‌های گذشته که در این منطقه داشته‌ام و بطور ویژه برنامه‌هایی که در کنار برادر و استادم عباس کلهر داشتم، تداعی می‌شود. از خداوند متعال برای او علو درجات را مسئلت می‌کنم.

عباس کلهر، خط الراس کلون بستک به سرکچال 1396
زمان‌بندی برنامه:

6:15 حرکت از تهران

7:30 شروع پیمایش از روستای شمشک بالا

9:10 توقف برای صبحانه به مدت 35 دقیقه

11:00 صعود به قله دال نشین

12:00 فرود

13:45 پایان برنامه در روستای شمشک بالا

مسیر اجرای برنامه
مسیر اجرای برنامه
نکات برنامه:
  1. این برنامه در طبقه برنامه‌های سبک دسته بندی می‌شود.
  2. با توجه به بهم ریختگی منطقه ناشی از ساخت و سازها، برای پیدا کردن مسیر در ابتدای یال روستا مقداری دقت لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *