دسته‌ها
تابستان 1394

قله خرسنگ، 22 مرداد 94

قله خرسنگ جنوبی با ارتفاع 3950 متر هدف این برنامه ما بود.

قلل خرسنگ شامل خرسنگ شمالی و خرسنگ جنوبی (اصلی) در منطقه البرز مرکزی واقع شده‌اند. خرسنگ به معنی سنگهای بزرگ و نتراشیده و ناهموار می‌باشد که پس از اجرای این برنامه متوجه می‌شوید انتخاب این نام درست و بجا بوده است! مسیر صعود تابستانی خرسنگ از روستای آبنیک در منطقه فشم می‌باشد. برای رسیدن به روستای آبنیک جاده فشم به سمت زایگان را ادامه می‌دهیم تا به روستای آبنیک برسیم.

ساعت 5:00 صبح تهران را به سمت آبنیک ترک می‌کنیم. پس از رسیدن به آبنیک و در امتداد مسیر رودخانه از روی پل عبور کرده و تا انتهای جاده که رودخانه مسیر را می‌بندد با ماشین می‌رویم و همانجا ماشین را پارک می‌کنیم. ساعت 7:00 با آماده شدن همه اعضا حرکت خود را با عبور از رودخانه به سمت دشت جانستون آغاز می‌کنیم. در امتداد مسیر رودخانه به حرکت در این دره بسیار زیبا ادامه می‌دهیم و پس از مدتی از دره فاصله گرفته و ارتفاع می‌گیریم.

IMG_0763

در ادامه مسیر به یک چشمه که در کنار یک آب‌انبار قرار دارد برخورد می‌کنیم که در صورت لزوم محل توقف و استراحت مناسبی می‌باشد. پس از عبور از این منطقه زیبا و دیدنی با عبور از گوسفندسرا در ساعت 9:00 در کنار غار بیوک و در کنار آبشار برای صبحانه و استراحت توقف می‌کنیم. این غار توسط بیوک آقا ساخته شده و محل مناسبی برای شبمانی می‌باشد.

غار بیوک
غار بیوک

تا اینجای مسیر برای صعود به قله جانستون و خرسنگ یکسان می‌باشد. اما از اینجا به بعد مسیر صعود جانستون جدا می‌شود و لازم است از سمت چپ غار بیوک ارتفاع بگیرند.

پس از 40 دقیقه استراحت به سمت شرق غار و از کنار آبشار ارتفاع می‌گیریم و در ادامه و بالاتر از آبشار در ساعت 10:15 به آخرین چشمه مسیر که در این فصل آب دارد می‌رسیم. در حالیکه در این مسیر حرکت می‌کنیم در سمت چپ ما قله خرسنگ شمالی و در سمت راست قله خرسنگ جنوبی واقع شده است. پس از عبور از چشمه بر روی یالی که در سمت راست قرار دارد حرکت می‌کنیم.

از اینجا به بعد، مسیر اصلی صعود به قله، حرکت بر روی دامنه به سمت گردنه و در ادامه حرکت از روی گردنه به سمت جنوب که یک مسیر سنگی است می‌باشد. در این مسیر ابتدا به خرسنگ فرعی و سپس خرسنگ جنوبی (اصلی) می‌رسیم. اما من به همراه یکی از همنوردان از این مسیر صرف نظر کرده و تصمیم گرفتیم از روی دامنه به سمت سنگ سفید بسیار بزرگی که در سمت راست گردنه قرار دارد حرکت کنیم و بجای پیمایش مسیر متداول از روی سنگهای بزرگ به سمت خرسنگ حرکت کنیم.

پس از قرار گرفتن بر روی سنگ سفید بزرگ در طول مسیر تا قله یک مسیر نسبتا اکتشافی را تا قله طی کردیم که بسیار جالب و جذاب و لذت‌بخش بود. در نهایت ساعت 13:00 بر روی قله خرسنگ اصلی قرار گرفتیم.

در طی مسیر و بعد از گردنه قله زیبا و باشکوه دماوند رخ می‌نماید. پس از 45 دقیقه استراحت مسیر فرود را اینبار از مسیر گردنه در پیش می‌گیریم و ساعت 16:00 در کنار چشمه‌ای که بالاتر از غار بیوک قرار دارد حدود یک ساعت استراحت می‌کنیم. پس از استراحت از مسیر بالای غار بیوک به سمت دره ارتفاع خود را کم می‌کنیم. از آنجاییکه یکی از همنوردان بدلیل مصدومیت نیاز به استراحت بیشتری داشت در کنار چشمه آب‌انبار مجددا توقف می‌کنیم. در نهایت در تاریکی و با استفاده از هدلامپ انتهای مسیر را پیمایش کرده و ساعت 21:20 به ماشین می‌رسیم و به سمت تهران حرکت می‌کنیم.