دسته‌ها
پاییز 1394

قله دشته، 20 آذر 94

قله دشته یا وسیه با ارتفاع 2530 متر از جنوبی ترین قلل البرز مرکزی می باشد. دشته در واقع همان قله حد فاصل تهران و کرج است که در حین گذر از اتوبان آن را می‌بینیم. وقتی در یک روز صاف و بدون غبار برفراز آن بایستیم، در سمت چپ تهران و در سمت راست کرج تا کیلومترها معلوم است.

مسیرهای متعددی برای صعود به قله دشته وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان از مسیرهای عظیمیه کرج، دره وسیه، کلاک بالا، گرمدره و روستای کندر نام برد.

در این برنامه که با یک گروه طبیعت گرد هماهنگ شده بودیم، از مسیری که به سایت بالای قله منتهی می‌شد برنامه را شروع کردیم. برای همین در انتهای اتوبان همت و پس از پست برق، از مسیر جاده کنار پست برق تا یک چشمه و از مسیر سمت راست چشمه تا یک دامداری مسیر را ادامه دادیم و در کنار دامداری ماشین را پارک کردیم.

از مسیر پاکوب کنار دامداری حرکت خود را آغاز کردیم و مسیر دره را تا یک گردنه ادامه دادیم. نرسیده به گردنه و در مسیر دره، در سمت چپ و در کنار تعدادی درخت یک چشمه وجود دارد که می‌توان از آب آن استفاده کرد. سپس از گردنه به سمت چپ حرکت کردیم تا به یک کلبه رسیدیم. لازم به ذکر است گروهی که جلوتر حرکت می‌کرد به اشتباه از گردنه به سمت راست تغییر مسیر داده بود که یکی از همنوردان بسرعت خود را به آنها رساند و مسیرشان را اصلاح کرد. پس از استراحت و صبحانه در کلبه، مسیر را ادامه دادیم. از اینجا به بعد که یک جاده آسفالته تا کنار سایت کشیده شده است، مسیر را ادامه داده و پس از عبور از سایت به قله رسیدیم.

در مسیر قله مناظر زیبایی بر فراز ابرها شاهد بودیم که برخی از عکسهای این برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید.

پس از اندکی استراحت از مسیری که صعود کرده بودیم به سمت پایین بازگشتیم.

این برنامه بیشتر شبیه یک برنامه طبیعت‌گردی و گلگشتی بود! و برخلاف رویه برنامه‌هایی است که در آن شرکت می‌کنم که این بدلیل نداشتن اطلاعات لازم از گروه و برنامه مورد نظر آنها اتفاق افتاد.