دسته‌ها
زمستان 1394

قله ریزان، 2 بهمن 94

قله ریزان با ارتفاع 3580 متر در البرز مرکزی و در منطقه افجه لواسانات قرار دارد. این قله زیبا بر روی خط الراسی قرار دارد که از قلل سرسیاه غارها در روستای برگ جهان آغاز شده و تا قله‌های مهرچال و نهایتا هم‌هن ادامه می‌یابد.

یال اصلی صعود به ریزان

این برنامه را با گروه کوهنوردی شهید ورکش اجرا کردیم. (لینک برنامه قله ریزان گروه کوهنوردی شهید ورکش) به همراه سرپرست برنامه و 2 همنورد دیگر ساعت 6:45 حرکت خود را از پارکینگ افجه آغاز کردیم. پس از یک ساعت به منطقه دشت هویج رسیده و بدون توقف به حرکت خود ادامه دادیم. در شمال دشت هویج و از اولین یال از سمت چپ (یال بالای دستشویی!) ارتفاع گرفتیم (اگرچه در ادامه متوجه شدیم که یال بعدی مناسب‌تر است، ولی تفاوت چندانی نداشته و اندکی بالاتر هر دو یال به هم می‌رسند.). ساعت 8:30 برای صرف صبحانه حدود نیم ساعت توقف کردیم. مجددا به مسیر خود بر روی یال اصلی ریزان ادامه داده و ساعت 10:30 قبل از صخره‌های زیر قله حدود نیم ساعت برای خوردن برف-شیره! و استراحت توقف کردیم. در اینجا یکی از همنوردان از ادامه مسیر انصراف داده و تا برگشت ما در آن محل استراحت کرد.

ادامه مسیر که بصورت صخره‌ای و ریزشی بوده و همینطور در چند نقطه نیاز به دست به سنگ داشت را به همراه سایر اعضای گروه و همینطور یک گروه دیگر که در منطقه حضور داشت صعود کردیم. یال را ادامه دادیم تا به یک دیواره رسیدیم.

از زیر دیواره به سمت راست مسیر را ادامه دادیم تا به یک تنگه رسیدیم. از میان این تنگه دست به سنگ بالا رفته و در ادامه یک دامنه با شیب نسبتا زیاد را طی کردیم. مجددا ساعت 12:00 به مدت یک ربع و در یک جای مناسب استراحت و تجدید قوا کردیم. ادامه مسیر نیز در برخی نقاط نیاز به دست به سنگ بوده و همچنین مسیر زیر قله از یک شیب 60 درجه برخوردار است. در صورتیکه مسیر قبل از قله یخ زده باشد نیاز به کرامپون و شاید طناب در برخی قسمتها می‌باشد. ساعت 13:00 بر فراز قله ریزان قرار گرفتیم..

از فراز ریزان قله‌های اطراف قابل رویت است. بطور مثال قله آتشکوه و مهرچال در سمت غرب، قله پرسون و سرسیاه غارها در سمت شرق، قله ساکا در جنوب غرب… و نهایتا دماوند باشکوه در سمت شرق خود نمایی می‌کند.

پس از نیم ساعت استفاده از فضای قله و گرفتن عکس، مسیر فرود را از مسیری که صعود کرده‌ایم در پیش می‌گیریم. ساعت 14:15 پایین دیواره و در محلی که دوست همنوردمان انتظار ما را می‌کشید برای ناهار و نماز حدود یک ساعت توقف کردیم.

در ادامه از اینجا تا نزدیک دشت هویج هرچقدر که راه داشت و یک دل سیر سر خوردیم! تا ساعت 16:00 به دشت رسیدیم. ساعت 16:15 به طرف افجه حرکت کرده و ساعت 17:00 در پارکینگ افجه برنامه را به پایان رساندیم..