دسته‌ها
تابستان 1395

قله خاتون بارگاه، 1 مرداد 95

درباره قله خاتون بارگاه:

قله خاتون بارگاه با ارتفاع 3870 متر در البرز مرکزی و شمال روستای گرمابدر فشم قرار دارد. این قله بر روی خط‌ الراسی قرار دارد که از غرب با قله‌های گیزنو، خرسنگ‌ها، جانستون، گردنه ورزآب، قله برج وتیغه‌های ژاندارک تا قله‌های خلنو امتداد می‌یابد و از شرق به قله اشتر و گردنه یونه‌زا در جنوب دشت لار می‌رسد.

برای صعود به این قله مسیرهای مختلف خط‌ الراسی که به آن اشاره شد را می‌توان انتخاب کرد. شاید متداول‌ترین مسیر صعود این قله از گردنه یونه‌زا باشد. برای صعود از این مسیر لازم است از طریق جاده فشم به روستای گرمابدر رفته و از روستا تا گردنه یونه‌زا را پیمایش کرد. سپس از گردنه به سمت شمال و ابتدای خط الراس صعود کرده و پس از صعود به قله اشتر خط‌ الراسی طولانی و در بعضی قسمت‌ها سنگی و تیغه‌ای را به سمت غرب تا قله خاتون بارگاه ادامه داد. بجز این مسیرهای خط‌ الراسی، می‌توان از چند یالی که در جنوب این قله وجود دارد برای صعود استفاده کرد. این یالها پرشیب، در برخی قسمتها ریزشی و شاید در برخی از آنها نیاز به دست به سنگ مختصری باشد.

زمان‌بندی برنامه:

6:15 حرکت از تهران

7:10 محیط بانی گرمابدر

7:25 حرکت از درب محیط‌بانی

8:15 ابتدای یال صعود

9:35 توقف برای صبحانه به مدت نیم ساعت

10:25 صعود یال اول

12:20صعود یال دوم و رسیدن به خط‌الراس

12:45 صعود به قله خاتون بارگاه

14:00 فرود از قله

16:45 پایان برنامه

شرح برنامه:

در این برنامه به همراه دوستان خوبم از گروه کوهنوردی شهید ورکش و به سرپرستی آقای عباس کلهر به قصد صعود قله خاتون بارگاه عازم روستای گرمابدر فشم شدیم. مطابق پیش بینی هواشناسی روز بشدت گرمی در انتظار تهران بود و همین مسئله یکی از عواملی بود که برنامه امروز در خارج تهران و در این منطقه برنامه ریزی شود.

طبق برنامه سرپرست محترم، با توجه به اینکه محدودیت زمانی و یا آب و هوایی برای صعود نداریم این برنامه را با یک سرعت متوسط اجرا می‌کنیم. مسیری که برای صعود انتخاب شده بود یکی از یال‌های جنوبی قله بود. پس از پارک خودرو مقابل محیط بانی گرمابدر و برداشتن آب از چشمه مقابل محیط‌ بانی و آماده سازی کوله‌ها مسیر جاده خاکی که به سمت گردنه یونه‌زا امتداد دارد را در یک هوای مطبوع در پیش می‌گیریم.

مسیر صعود و فرود اجرا شده در این برنامه
مسیر صعود و فرود اجرا شده در این برنامه

با عبور از دو تک درخت تک و تنها که با فاصله کمی از هم و در داخل دره سمت راست جاده قرار دارند به یک زنجیر قدیمی برای مسدود کردن جاده بر می‌خوریم. در همینجا بر روی یال سمت چپ جاده که به سمت شمال امتداد دارد ارتفاع می‌گیریم. در حالیکه بر روی یال حرکت می‌کنیم دیواره خاتون بارگاه در سمت شرق ما خودنمایی می‌کند و در انتهای یال نیز سنگها و صخره‌های بزرگ مشاهده می‌شود.

اگرچه در ابتدای مسیر با یک شیب ملایم مواجه هستیم اما هرچه ارتفاع می‌گیریم بر شیب دامنه افزوده می‌شود. بعد از ساعتی پیمایش و در قسمتهای انتهایی یال در سایه یک سنگ بزرگ برای صبحانه توقف می‌کنیم. سپس قسمت‌های باقیمانده این یال که حالا شیب زیادی در حدود 45 درجه پیدا کرده است را از میان سنگها طی کرده و به یک منطقه نسبتا مسطح می‌رسیم. از اینجا ارتفاعی در مقابل ما قرار دارد که خط الراس در انتهای آن از شرق به غرب قابل مشاهده است و قله خاتون بارگاه در مسیر خط الراس و در شمال غربی ما دیده می‌شود.

با عبور از محلی که برای نصب چادر اطراف آن سنگ‌چین شده است، به سمت یال پیش رو حرکت کرده و مجددا ارتفاع می‌گیریم. این‌بار نیز مشابه یال اول با یک یال پرشیب مواجه هستیم که از میانه آن تا خط الراس، شیب بالای 40 تا 45 می‌باشد. از آنجا که بخشهایی از مسیر شن اسکی می‌باشد مناسب است در انتخاب مسیر صعود دقت شده و حتی الامکان از این مسیرها اجتناب شود. انتهای این یال به خط الراس رسیده و حالا پس از مدت کوتاهی پیمایش خط الراسی به سمت غرب، قله خاتون بارگاه صعود می‌شود.

مسیر خط الراس تا قله خاتون بارگاه
مسیر خط الراس تا قله خاتون بارگاه

در جنوب خاتون بارگاه قله‌های پیرزن کلون، شیورکش و در دوردست مهرچال، قله کاسونک در جنوب شرقی، دماوند در سمت شرق، خط الراس دوخواهرون و قله‌های آن در شمال شرقی، آزادکوه در شمال غربی و همچنین خرسنگها، جانستون و خلنو در سمت غرب و توچال در جنوب غربی مشاهده می‌شود.

از آنجا که هوا بر روی قله خنک، مطبوع و نیمه ابری بوده و زمان به مقدار کافی در اختیار داریم، مدت زیادی بر روی قله به استراحت، خوردن خوراکی و لذت از مناظر زیبای اطراف سپری کردیم. در این فاصله سرپرست برنامه به تشریح قله‌ها و ارتفاعات اطراف پرداخت.

پس از عکاسی آماده فرود از قله شدیم. مسیری که برای فرود در نظر گرفته شده بود یال جنوبی قله بود. نزدیک به قله و ابتدای مسیر فرود سنگ‌های بزرگ و صخره‌ای وجود دارد که باید مسیر را از میان سنگ‌ها پیدا کرد. حرکت ما از میان سنگ‌ها و متمایل به سمت چپ بوده و نیازی به دست به سنگ نمی‌باشد. همچنین بخش کوتاهی از مسیر بر روی شن اسکی و با سرعت طی می‌شود.

مسیر فرود، یال جنوب قله
مسیر فرود، یال جنوب قله

با عبور از قسمت‌های صخره‌ای و سنگی ابتدای مسیر که بسیار پر شیب نیز می‌باشد، از مقدار شیب مسیر نیز کاسته شده و جاده خاکی گرمابدر مشاهده می‌شود. در ادامه مسیر، در پایین یال و سمت چپ آن دو دره دیده می‌شود که مسیر حرکت خود را به سمت دره سمت راست تنظیم می‌کنیم.

با عبور از محدوده سر سبزی که چشمه کم آبی در کنار آن جاری می‌باشد و از مسیر پاکوب به سمت انتهای دره که به جاده خاکی گرمابدر در نزدیکی روستا می‌رسد حرکت می‌کنیم. در این مسیر چند باری لازم می‌شود از رودخانه کم آب جاری در دره عبور کنیم.

از اینجا که به جاده رسیده‌ایم تا ابتدای محدوده محیط بانی که خودرو را پارک کرده‌ایم راه چندانی باقی نیست. در انتهای مسیر هوا به شدت گرم شده بود و پایان برنامه را به ما نشان می‌داد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *