دسته‌ها
تابستان 1395

قله کافره، 5 شهریور 95

درباره کافره:

قله کافره با ارتفاع 3650 متر یکی از قله‌های دور افتاده البرز مرکزی می‌باشد. این قله در منطقه عمومی لواسانات و غرب دشت لار واقع شده و نزدیک‌ترین روستا به آن روستای گرمابدر فشم می‌باشد. در اطراف این قله منفرد قله‌های متعددی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: قله پرسون در جنوب، ریزان و آتش کوه در جنوب غرب، پیرزن کلوم و مهرچال در غرب، کاسونک و شیورکش و پشت آنها خاتون بارگاه و خط الراس آن تا خلنو در شمال غرب، خط الراس دوخواهرون و قله‌های آن در شمال و قله دماوند در شرق…

مسیرهای اصلی صعود به این قله همگی از مبدا روستای گرمابدر بوده و یال غربی قله را صعود می‌کنند. سه مسیر اصلی عبارتند از:

1- روستای گرمابدر، گردنه یونه‌زا، قله کاسونک، گردنه کافره کاسونک، یال غربی، قله کافره

2- روستای گرمابدر، گردنه یونه‌زا، گردنه شرقی قله کاسونک، گردنه کافره کاسونک، یال غربی، قله کافره

3- روستای گرمابدر، گردنه شیورکش پیرزن کلوم، گردنه کافره کاسونک، یال غربی، قله کافره

کافره از نمای غربی

15:00 سرازیر به سمت گردنه

20:30 روستای گرمابدر

شرح برنامه:

باید اعتراف کنم همچین برنامه‌هایی که کمتر شناخته شده هست و کمتر اجرا میشه رو بیشتر از برنامه‌ها و قله‌های شناخته شده و مشهور دوست دارم. هر چقدر کمتر شناخته شده باشه بکرتر و خاص‌تره… هرچند هر برنامه‌ای زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاص خودش رو داره…

مطابق برنامه و قرار قبلی به اتفاق سرپرست توانمند و همنورد خوبم از گروه کوهنوردی شهید ورکش برای صعود به قله کافره از تهران به سمت لواسانات و فشم حرکت کردیم. از میدان فشم به سمت گرمابدر رفته و با عبور از چندین روستا به روستای گرمابدر رسیده و وارد روستا شدیم. مسیر جاده خاکی را از کنار رودخانه ادامه داده و در یک محل مناسب، کنار جاده و رودخانه، ماشین را پارک کردیم.

مسیر صعود و بازگشت کافره
کل مسیر صعود و بازگشت کافره

اگرچه گزارشهای صعود کافره نشان می‌دهد اغلب گروه‌های کوهنوردی مسیر کاسونک را برای صعود این قله انتخاب می‌کنند، اما مسیر انتخابی ما برای این برنامه از گردنه شیورکش یا همان مسیر سوم بود. با آماده‌سازی کوله‌ها مسیر جاده خاکی را از کنار رودخانه در پیش گرفتیم. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در مسیر جاده خاکی و در سمت راست رودخانه دو دره وجود دارد که دره اول به گردنه شیورکش پیرزن کلوم منتهی شده و برای مسیر برگشت پیش بینی شده است، و دره دوم که به یال قله شیورکش می‌رسد برای مسیر صعود در نظر گرفته شده است. با عبور از رودخانه و ورود به دره دوم در مسیر پاکوب حرکت می‌کنیم و در همان اوایل دره به یک چشمه می‌رسیم. پس از برداشتن آب، بلافاصله بعد از چشمه و در دامنه سمت راست، روی پاکوب به سمت یال قله شیورکش ارتفاع می‌گیریم تا به یال می‌رسیم. در حالیکه بر روی یال به سمت گردنه شیورکش حرکت می‌کنیم خط الراس خاتون بارگاه در سمت چپ و قله‌های پیرزن کلوم، مهرچال، آتش کوه و سیاه‌لت در سمت راست ما قرار گرفته است. به صخره‌های قله شیورکش که رسیدیم در پناه یک سنگ‌چین برای صبحانه توقف کردیم.

از اینجا چند دقیقه تا گردنه شیورکش فاصله بود که خود را به گردنه رسانده و صخره‌ها و قله شیورکش را تراورس کردیم. در همین زمانها بود که بالاخره قله کافره نمایان شد!

منظره قله کافره بعد از گردنه شیورکش

در ادامه مسیر و بعد از تراورس قله شیورکش، قله کاسونک را که در سمت چپ ما قرار گرفته است نیز تراورس کرده و به سمت گردنه بین کافره و کاسونک ارتفاع کم می‌کنیم.

به سمت گردنه بین کافره و کاسونک

از گردنه تا یال صعود به کافره دو تپه کوچک وجود دارد که از سمت چپ آنها تراورس کرده و به ابتدای یال غربی کافره می‌رسیم.

مسیر صعود و فرود از گردنه تا قله کافره

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید مسیر صعود از جبهه غربی و مسیر فرود از جبهه جنوبی کافره می‌باشد. مسیر قله سنگی و ریزشی بوده و شیب مسیر نیز زیاد می‌باشد. در این مسیر پاکوب مشخصی وجود ندارد و لازم است بهترین راه برای صعود و همینطور فرود انتخاب شود. ابتدای یال را که زمین خاکی می‌باشد صعود کرده و پس از رسیدن به سنگ‌ها از یک دهلیز پر شیب صعود می‌کنیم.

در مسیر صعود ترجیحا از روی گرده‌های سنگی و با دست به سنگ حرکت می‌کنیم. انتهای این یال به یک قله فرعی رسیده و با عبور از یک مسیر تیغه‌ای، قله کافره را صعود می‌کنیم.

هوای قله آفتابی بود و باد ملایمی می‌وزید و دماسنج 17 درجه سانتیگراد را نشان می‌داد. همچنین هوا صاف و بدون غبار بود و قله‌های دوردست نیز به خوبی قابل رویت بود. بر فراز قله به استراحت و تماشای قله‌ها و مناظر زیبای اطراف پرداختیم و پس از عکاسی به سمت پایین سرازیر شدیم.

مسیر برگشت را از میان دهلیزهای جبهه جنوبی که پرشیب و ریزشی است انتخاب کردیم. برای فرود مسیرهایی انتخاب می‌شد که کمترین درگیری با سنگ بوجود بیاید.

پس از رسیدن به گردنه کافره، به سمت گردنه شیورکش بازگشتیم. در ادامه، از گردنه تا روستا برخلاف مسیر صعود از روی یال حرکت نکرده و همانطور که در تصویر مسیر برنامه نیز دیده می‌شود به سمت دره سمت چپ ارتفاع کم کردیم. کف دره نزدیک محلی که برای استقرار گله‌ها و چوپان است به یک چشمه رسیده و حسابی آب می‌خوریم و حدود نیم ساعت نیز برای نماز توقف می‌کنیم.

از اینجا به بعد در مسیر پاکوب به سمت روستا حرکت کرده و در پایان پاکوب به رودخانه می‌رسیم. پس از رسیدن به رودخانه از کنار آن و در جهت حرکت آب مسیر را ادامه می‌دهیم تا به جاده خاکی می‌رسیم. بخش‌های پایانی مسیر را نیز در هوای تاریک طی می‌کنیم تا به محل پارک ماشین رسیده و این برنامه دلچسب را به پایان می‌رسانیم…

نکات:

1- اجرای یک روزه این برنامه جزء صعودهای استقامتی و سرعتی بوده و به توان جسمانی متوسط به بالا نیاز دارد.

2- کافره یک قله سنگی، ریزشی و پرشیب می‌باشد که صعود آن نیاز به مهارت دست به سنگ دارد.

3- ابزار فنی لازم در این برنامه طناب انفرادی و کارابین پیچ می‌باشد. چون در عبور از گرده سنگی با توجه به ریزشی بودن آن ممکن است با ریزش و شکستن سنگ، مسیر تغییر کرده و نیاز به ابزار حمایت باشد.

4- در این برنامه در مسیر رفت و برگشت روی هم بیش از 18 کیلومتر مسافت طی شد.

5- دسترسی به آب در بخش‌های مختلف مسیر وجود دارد. بجز مواردی که در گزارش اشاره شد یک چشمه در گردنه کافره کاسونک و همینطور یک چشمه بعد از گردنه شیورکش به سمت گردنه کافره وجود دارد.

6- به علت اینکه در بیشتر مسیر پاکوب وجود ندارد، توصیه می‌شود جی‌پی‌اس همراه گروه باشد تا بتوان در صورت نیاز و در شرایط خاص از آن استفاده کرد.