دسته‌ها
زمستان 1395

قله سرسیاه‌غار1 (سیاه‌چال1)، 17 دی 95

قلل سرسیاه‌غار:

قلل سرسیاه‌غار، سه قله نزدیک به هم در امتداد خط‌الراس آتشکوه-ریزان، در شمال روستای برگ جهان قرار دارد. ادامه این خط‌الراس به سمت شرق و پس از قله پرسون به گردنه اندار و سپس به قله سرسیاه‌غار1 به ارتفاع 3340 متر می‌رسد. پس از آن در فواصل کوتاهی قله‌های سرسیاه‌غار2 به ارتفاع 3350 متر و سرسیاه‌غار3 (قله اصلی) به ارتفاع 3420 متر قرار دارد. لازم به ذکر است شماره‌های این سه قله در برخی منابع عکس این شماره‌ها آمده است. در شمال قلل سرسیاه‌غار دشت لار و در شرق آن قله‌های گاوبینی و فیل زمین قرار دارد. دو مسیر رایج صعود این قله از روستای برگ جهان و روستای افجه می‌باشد.

شرح برنامه:

گروه 8 نفره ما ساعت 5:00 صبح از تهران به سمت افجه حرکت کرد. طبق برنامه سرپرست قرار است قله پرسون صعود شده و در صورتیکه زمان مناسبی باقی مانده باشد به سمت قله سرسیاه‌غار حرکت کنیم. ساعت 5:45 به روستای افجه می‌رسیم و برای حرکت آماده می‌شویم.

ساعت 6:15 حرکت خود را به سمت دشت هویج آغاز می‌کنیم. از آنجا که قصد داریم مسیر زمستانی پرسون را صعود کنیم، از ابتدای دشت به سمت یال سمت راست رفته و آن را صعود می‌کنیم و به بالای خط‌الراس می‌رسیم. برنامه دو نفر از همنوردان تا قله پرسون بود و برای همین از گروه جدا شده و با سرعت کمتری مسیر را ادامه می‌دهند.

مسیر را به سمت شمال ادامه داده و ساعت 10:00 برای صبحانه توقف می‌کنیم. پس از 40 دقیقه توقف مسیر خط‌الراس را ادامه می‌دهیم و ساعت 11:35 به قله پرسون می رسیم. آسمان صاف و در بیشتر مواقع بدون باد است. بر روی قله گروه‌های دیگری هم حضور داشتند که همگی بجز یک گروه که پشت سر ما بودند از مسیر تابستانی دشت هویج و گردنه افجه بشم قله را صعود کرده بودند.

پس از مقداری استراحت و گرفتن عکس، ساعت 12:00 به سمت سرسیاه‌غارها حرکت می‌کنیم. سرسیاه‌غار1 در شمال شرقی قله پرسون دیده می‌شود و مسیر بطور کامل مشخص است. با ادامه مسیر به سمت شمال و یک فرود و فراز به قله پرسون2 که بر روی خط‌الراس آتشکوه-ریزان قرار دارد می‌رسیم. البته در برخی منابع قله‌ای که بنام پرسون مشهور شده است به نام قله اندار و قله‌ای که ما در اینجا پرسون2 نامیدیم به نام قله پرسون نامگذاری شده است.

نمای قله پرسون از فراز پرسون2
نمای قله پرسون از فراز پرسون2

از اینجا مسیر خط‌الراس را به سمت شرق ادامه داده و به گردنه اندار می‌رسیم. من و یکی از همنوردان قبل از گردنه کوله خود را در یک محل مناسب قرار داده و با مقداری خوراکی، باتوم و لباس گرم به سمت قله حرکت می‌کنیم. امروز تنها گروهی بودیم که به سمت سرسیاه‌غار حرکت می‌کردیم.

با صعود یال نسبتا پرشیب قبل از قله ساعت 14:40 به قله سرسیاه‌غار1 می‌رسیم.

20170106_144845
بر فراز سرسیاه‌غار1

سرپرست زمان را برای ادامه مسیر به سمت سرسیاه‌غار3 کافی نمی‌داند و ساعت 15:00 پس از مقداری استراحت و عکاسی به سمت پایین سرازیر می‌شویم. در مسیر برگشت بر روی قله پرسون2 به مدت 45 دقیقه برای ناهار و نماز توقف می‌کنیم.

سپس از مسیر گردنه افجه بشم به سمت دشت هویج حرکت کرده و ساعت 20:00 به افجه می‌رسیم. برنامه بسیار خوب و زیبایی بود و در تصاویر این گزارش گوشه‌هایی از مناظر زیبای این برنامه را مشاهده می‌کنید.

در مسیر بازگشت به سمت دشت هویج
در مسیر بازگشت به سمت دشت هویج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *