دسته‌ها
بهار 1395

قله منار، 30 اردیبهشت 95

قله منار در منطقه البرز مرکزی و در منتهی الیه غربی آن واقع شده است. این قله از شمال به روستای شهرستانک و سرک، از جنوب به روستای سنگان، از شرق به روستای رندان و طالون و از غرب به روستای واریان و مورود می‌رسد. اگرچه صعود به این قله از روستاهای سرک و واریان هم امکان‌پذیر است، ولی بیشتر روستاهای مورود و سنگان برای صعود این قله انتخاب می‌شود.

روستای مورود
روستای مورود

گروه کوهنوردی ما ساعت 5:30 با سه ماشین تهران را به مقصد روستای مورود واقع در جاده کرج-چالوس ترک کرد. به محض ورود به جاده کرج- چالوس با رگبار و طوفان به همراه رعد و برق‌های شدید که چپ و راست ما به کوه‌های اطراف می‌خورد مواجه شدیم. در طول مسیر و در قسمت‌های مختلف، کوه ریزش کرده و جاده پر از سنگ شده بود. پس از گذشتن از سد کرج و اندکی پس از پل خواب یک پل فلزی در سمت راست جاده روی رودخانه قرار دارد و تابلوی روستای مورود در ابتدای پل مشاهده می‌شود. از روی پل عبور کرده و به سمت روستا حرکت می‌کنیم. ساعت 7:30 به روستا رسیده و کنار مخابرات، جایی که برای پارک ماشین‌ها پیش‌بینی شده است، توقف می‌کنیم. با رسیدن ما به روستا دیگر از بارندگی خبری نیست و کم کم از مقدار ابرها هم کاسته می‌شود.

با رسیدن دو ماشین دیگر ساعت 8:30 آماده صعود می‌شویم. در مسیر روستای مورود و نرسیده به مخابرات، کنار یک چشمه، رودخانه‌ای وجود دارد که ابتدای مسیر صعود ما می‌باشد.

ابتدای مسیر صعود به قله منار
ابتدای مسیر صعود به قله منار

از کنار رودخانه حرکت می‌کنیم و بالا می‌رویم. مقداری که در مسیر رودخانه حرکت کنیم، سمت راست رودخانه یک پاکوب مشاهده می‌کنیم که با عبور از رودخانه در مسیر پاکوب قرار می‌گیریم. ساعت 9:30 در کنار یک چشمه که تعدادی درخت هم وجود دارد برای صبحانه به مدت یک ساعت توقف می‌کنیم. پس از صبحانه به مسیر خود ادامه داده و در راه به یک تک درخت بزرگ و چشمه‌ای که کنار آن وجود دارد می‌رسیم و بدون توقف به مسیر خود ادامه می‌دهیم. در این منطقه و با توجه به فصل بهار، پوشش گیاهی متنوعی شامل ریواس، چای کوهی، آویشن، پونه، تره کوهی، پیاز کوهی و … وجود دارد که مقداری چای کوهی و آویشن می چینیم.

نمای قله‌های ناز و کهار از مسیر صعود به قله منار
نمای قله‌های ناز و کهار از مسیر صعود به قله منار

در طول مسیر صعود از روستای مورود، قله منار بلندترین قله‌ای است که در سمت جنوب شرقی ما قرار دارد و پیوسته قابل رویت می‌باشد. مسیر عمومی حرکت ما به سمت جنوب تا ابتدای یک یال شرقی-غربی است که تا قله منار امتداد دارد.

یال صعود به قله منار
یال صعود به قله منار

ساعت 12:00 به یال رسیده و پس از آن بر روی یال به سمت شرق تا قله حرکت می‌کنیم. با قرارگرفتن بر روی یال، باد خنکی شروع به وزیدن می‌کند که از گرمای هوا می‌کاهد. با توجه به احتمال بارندگی مجدد، به دو گروه تقسیم شده و گروه اول با سرعت بیشتری به سمت قله حرکت می‌کند.

یال صعود به قله منار
یال صعود به قله منار

از اینجا به بعد این مسیر خط‌الراسی را ادامه می‌دهیم تا ساعت 12:30 به یک قله فرعی می‌رسیم. با توجه به اینکه هوا مناسب و پایدار بوده و تنها گروهی که در مسیر حضور داشت گروه ما بود، اندکی بعد از قله فرعی کوله‌ها را در جای مناسبی رها کرده و با یک بطری آب به سمت قله حرکت می‌کنیم. به همراه گروه اول در ساعت 13:15 به قله منار با ارتفاع 3560 متر (جی پی اس موبایل 3545 متر نشان می‌داد) رسیدیم. از فراز این قله، قله‌های آزادکوه، ناز، کهار و سایر قلل مرتفع البرز مرکزی مشاهده می‌شود.

پس از یک ربع استراحت و عکاسی ساعت 13:30 از مسیری که صعود کرده بودیم به سمت روستای مورود بازمی‌گردیم. با توجه به اینکه مجددا هوا در حال بارانی شدن بود، با حداقل توقف و استراحت به سمت روستا بازگشته و ساعت 16:15 به ماشین‌ها می‌رسیم. گروه دوم نیز با دو ساعت تاخیر نسبت به گروه اول به روستا رسیده و به اتفاق برای بازگشت آماده و به سمت تهران حرکت می‌کنیم…

نکته: در صورتی که تمایل نداشته باشید از مسیر کنار رودخانه برای صعود استفاده کنید، مسیر دیگری قبل از ورود به روستا و از کنار دکه نگهبانی ورودی روستا وجود دارد که در ادامه به همین مسیر ما ملحق می‌شود. این مسیر بصورت پاکوب و در سمت راست ورودی روستا مشاهده می‌شود. البته در ابتدای این مسیر محلی برای پارک ماشین وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *