دسته‌ها
تابستان 1397

قله همهن، 8 شهریور 97

درباره همهن:

قله همهن با ارتفاع تقریبی 3600 متر در منطقه البرز مرکزی و در منطقه لواسانات قرار دارد. همهن آخرین قله از خط‌الراسی طولانی است که از قله گل زرد در شرق آغاز شده و با عبور از قله‌های سیاه‌پلاس، فیل زمین، گاوبینی، سرسیاه‌غارها، پرسون، ریزان و آتش‌کوه، مهرچال و پیرزن‌کلوم با این قله در غرب خاتمه می‌یابد. در جنوب غربی این قله روستای امامه و در شمال آن روستاهای زایگان و لالون قرار دارند.

مسیرهای صعود این قله به شرح زیر است:

  • روستای امامه، دشت مهرچال، قله همهن
  • روستای امامه، یال جنوب غربی قله، قله همهن (مسیر زمستانه)
  • گرمابدر، قله پیرزن‌کلوم، قله همهن
  • سایر مسیرهای خط‌الراسی

در گزارش برنامه پیمایش خط‌الراس پیرزن‌کلوم به مهرچال، ۲۷ مرداد ۹۶ توضیحات بیشتری درباره این منطقه داده شده است.

مشروح گزارش برنامه:

سلام همنوردان گرامی

برنامه‌ای دیگر در منطقه لواسانات و کوهستان زیبای آن در نظر گرفتیم. برای صعود به قله همهن به سمت گردنه قوچک و سپس جاده فشم راهی شدیم. نرسیده به فشم وارد جاده امامه و راحت‌آباد شده و در ابتدای مسیر صعود، ماشین را پارک کردیم. مسیر صعود از روستای امامه بالا و از یک پیچ تند در جاده امامه آغاز می‌شود. محلی مشهور به باغ تنگه که رودخانه‌ای در آن جاریست که از ارتفاعات مهرچال سرچشمه می‌گیرد.

باغ تنگه

مسیر را از کنار رودخانه و در خلاف جهت آن شروع می‌کنیم. از اینجا اغلب کوهنوردان برای صعود قلل مهرچال، پیرزن‌کلوم و همهن اقدام می‌نمایند. همان ابتدا مسیری به سمت قلعه تاریخی مازیار وجود دارد که مورد نظر ما نیست و ما از سمت چپ رودخانه مسیر را ادامه می‌دهیم.

مقداری جلوتر یک مسیر پاکوب با شیب تند از سمت راست رودخانه ارتفاع می‌گیرد. با عبور از رودخانه در مسیر پاکوب به سمت دشت مهرچال حرکت می‌کنیم. قلعه تاریخی مازیار در سمت راست و بر فراز صخره‌ای دیده می‌شود. با عبور از مسیر پر شیب در محل مناسبی برای صبحانه توقف می‌کنیم.

ادامه مسیر پاکوب بصورت کمربر از سمت چپ دره مهرچال طی می‌شود. مسیر را ادامه داده تا به تنگه زیبای مهرچال می‌رسیم.

بلافاصله پس از تنگه، دشت مهرچال قرار دارد که منطقه‌ای نسبتا وسیع با رودخانه‌ای جاری در میان آن است. از این دشت امکان صعود قله‌های مهرچال، همهن و پیرزن‌کلوم وجود دارد. از یال سمت راست بسمت مهرچال، یال سمت چپ بسمت همهن و از انتهای دشت، پیرزن‌کلوم صعود می‌شود.

دشت مهرچال

از همان ابتدای دشت و از اولین یال در سمت چپ صعود می‌کنیم. ابتدای این یال قسمتی سنگی دارد که پس از طی فاصله کوتاهی بصورت خاکی و در برخی جاها سنگلاخی می‌شود. مسیر یال پر شیب بوده و هرچه به قله نزدیک می‌شویم بر شیب آن افزوده می‌شود. اگرچه بیشتر مسیر یال بدون پاکوب است، اما مسیر تا قله مشخص می‌باشد.

مسیر یال را تا انتها طی کرده و به خط‌الراس می‌رسیم. قله با فاصله کوتاهی در سمت چپ ما قرار دارد.

بر فراز قله با توجه به هوای مساعد و فرصتی که در اختیار داشتیم، مدت زمان زیادی را به استراحت و استفاده از فضای قله می‌گذرانیم. سپس به سمت دشت مهرچال بازگشته و در کنار چشمه زلال و خنک و کم نظیر تنگه مهرچال که از زیر سنگ بزرگی می‌جوشد برای ناهار و نماز توقف می‌کنیم.

چشمه تنگه مهرچال

سپس از همان مسیر صعود به سمت روستای امامه باز می‌گردیم و برنامه خود را به پایان می‌رسانیم..

زمان‌بندی برنامه:

5:15 حرکت از تهران

6:30 روستای امامه

6:35 حرکت به سمت دشت مهرچال

8:10 توقف برای صبحانه به مدت یک ساعت و ده دقیقه

10:45 دشت مهرچال، ده دقیقه توقف

12:40 قله

14:10 فرود

15:20 دشت مهرچال

15:30 توقف و استراحت کنار چشمه به مدت یک ساعت

19:00 باغ تنگه

19:15 حرکت به سمت تهران

20:00 تهران

مسیر پیمایش این برنامه
نکات برنامه:
  • در اوایل مسیر و پس از جدا شدن از رودخانه، در برخی قسمت‌ها پاکوب از بین رفته و احتمال گمراه شدن در مسیر وجود دارد. بخصوص در مسیر بازگشت نیاز به دقت بیشتری می‌باشد و بهتر است بنحوی برنامه‌ریزی کنید تا به تاریکی برخورد نکنید. همچنین همراه داشتن جی پی اس مفید خواهد بود.
  • مسافت رفت و برگشت پیموده شده در این برنامه 14 کیلومتر می‌باشد.
  • در میان تنگه و همچنین دشت مهرچال چشمه آب وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *