دسته‌ها
تابستان 1394

قله برج، 8 مرداد 94

قله برج با ارتفاع 4330 متر در منطقه البرز مرکزی قرار دارد. صعود به این قله از روستای لالان در منطقه رودبار قصران در نزدیکی فشم انجام می‌شود. برای رسیدن به روستای لالان باید جاده فشم به گرمابدر را طی کرده و در میانه راه به سمت روستای لالان تغییر مسیر داده شود.

به اتفاق جمعی از دوستان ساعت 4:00 صیح از تهران به سمت لالان حرکت کردیم. پس از رسیدن به روستا و اقامه نماز صبح ساعت 5:40 حرکت خود را آغاز و پس از چند بار گذر از رودخانه در یک مسیر پاکوب مشخص که تا گردنه ورزاب ادامه دارد قرار می‌گیریم. ساعت 7:15 به چشمه تلخاب رسیده و در ادامه اندکی پس از گوسفندسرا و در کنار آبشار در ساعت 8:00 صبح برای صبحانه توقف کردیم.

پس از حدود یک ساعت توقف به مسیر ادامه داده و از کنار آبشار به سمت گردنه حرکت می‌کنیم. کمی بالاتر و در کنار آخرین چشمه مسیر، کمی استراحت کرده و آب مورد نیاز را بر می‌داریم. از قبل از چشمه آخر تا گردنه با یک شیب نسبتا زیاد مواجه هستیم و ساعت 11:00 به گردنه می‌رسیم.

تا قبل از گردنه قله برج قابل مشاهده است اما پس از رسیدن به گردنه قلل خلنو نمایان می‌شوند.

پس از گردنه با دو مسیر مواجه هستیم. مسیر اول که از گردنه سرازیر می‌شود با یک پاکوب مشخص به سمت کاسه قله خلنو حرکت کرده و در ادامه بطور مستقیم به قله خلنو بزرگ می‌رسد. مسیر دوم نیز به سمت قله برج حرکت می‌کند و از آنجا پس از عبور از تیغه‌های ژاندارک به قله خلنو کوچک و در ادامه قله خلنو بزرگ می‌رسد.

از روی گردنه گروه به دو قسمت تقسیم می‌شود. گروه اول به مقصد قله خلنو، مسیر اول یعنی مسیر کاسه قله را در پیش می‌گیرد. من نیز به اتفاق دو نفر دیگر به سمت قله برج حرکت می‌کنیم.

تیغه‌های ژاندارک
تیغه‌های ژاندارک

از اینجا تا قله برج بر روی یال حرکت کرده و با یک مسیر سنگی مواجه هستیم که قبل از قله، شیب مقداری بیشتر می‌شود. ساعت 13:00 به قله برج می‌رسیم.

قله برج
قله برج

پس از استراحت و گرفتن عکس به سمت تیغه‌های ژاندارک حرکت می‌کنیم و به ابتدای تیغه‌ها می‌رسیم. از ابتدای حضور ما بر روی قله بارش تگرگ و برف آغاز شد و کمی دورتر رعد و برق می‌زد. برای همین از ادامه مسیر به سمت قله خلنو صرف نظر کرده و به قله برج اکتفا می‌کنیم.

تیغه‌های ژاندارک، خلنو کوچک و خلنو بزرگ از سمت قله برج
نمای تیغه‌های ژاندارک، خلنو کوچک و خلنو بزرگ از سمت قله برج

برای بازگشت حدود ساعت 14:00 از یک مسیر شن اسکی که بین قله برج و تیغه‌ها قرار دارد به سمت گردنه پایین می‌آییم. در طول مسیر بارش برف و تگرگ به همراه رعد و برق ادامه دارد بطوریکه قله سفیدپوش می‌شود.

قله برج سفیدپوش
قله برج سفیدپوش

با کاهش ارتفاع، برف و تگرگ به باران تبدیل می‌شود. حدود ساعت 18:00 به روستا می‌رسیم و برنامه را به اتمام می‌رسانیم.