دسته‌ها
پاییز 1394

قله درفک، 9 مهر 94

قله درفک از مسیر شاه شهیدان

شاید یکی از زیباترین برنامه‌های کوهنوردی همین برنامه قله درفک باشد. قله 2730 متری درفک در منطقه رودبار استان گیلان، ترکیبی از مناظر زیبای جنگلی و چمن‌زارهای وسیع در یک منطقه کوهستانی می‌باشد.

مسیر صعود را از روستای شاه شهیدان انتخاب کردیم. به همین منظور، در روز چهارشنبه 8 مهر 94 ساعت 14:30 تهران را ترک کردیم. مسیر ما جاده تهران قزوین رشت بود که بعد از پلیس راه امام زاده هاشم به سمت سنگر تغییر مسیر دادیم. پس از وارد شدن به سنگر از جاده سد سنگر به سمت سیاهکل حرکت کردیم و در ادامه وارد مسیر زیبای سیاهکل تا دیلمان شدیم. از دیلمان به سمت آسیابر و روستای شاه شهیدان می‌رویم که 7 کیلومتر انتهای مسیر خاکی می‌باشد. ساعت 23:30 به روستای شاه شهیدان می‌رسیم و حسینیه کنار امام‌زاده را برای استراحت انتخاب می‌کنیم. از ابتدای ورود ما به روستا، باران نسبتا شدیدی شروع به باریدن کرد که بنظر می‌رسید برنامه را تحت تاثیر قرار دهد.

بهر حال ساعت 7:00 صبح پنجشنبه 9 مهر 94 پس از نماز و صبحانه حرکت خود را از روستای شاه شهیدان به قصد قله در یک هوای بارانی آغاز کردیم. از مسیر سمت چپ امام زاده حرکت می‌کنیم تا بر روی ارتفاعی که به روستا مشرف است قرار می‌گیریم.

روستای شاه شهیدان

در ادامه از دره پیش رو عبور کرده و در مسیر پاکوب به سمت غرب و در مسیر دکل‌های برق حرکت می‌کنیم. از آنجایی که همه همنوردان ما برای اولین بار این برنامه را اجرا می‌کردند، از یک چوپان برای ادامه مسیر راهنمایی می‌گیریم. در این مسیر، دامنه جنوبی با پوشش سبز یکدست و درختانی با برگهای چند رنگ خودنمایی می‌کند.

پس از ساعتی پیمایش به یک منطقه جنگلی و پس از آن به میانه یک جاده خاکی می‌رسیم. از راه جاده به سمت بالا حرکت می‌کنیم و ساعت 9:00 به ابتدای منطقه اربناب با خانه‌های کم تعداد و زیبای روستایی می‌رسیم.

پس از یک استراحت کوتاه از جنگل بالادست روستا عبور می‌کنیم و در مسیر جاده به سمت قله حرکت می‌کنیم.

از اینجا به بعد نشانه مسیر تا کاسه قله همین جاده خاکی می‌باشد. بخشی از راه را خارج مسیر جاده و از پاکوب‌های موجود میانبر می‌زنیم. ساعت 11:15 به ابتدای یک مسیر نسبتا مسطح که تا کاسه قله ادامه دارد می‌رسیم که در ابتدای این مسیر و در سمت چپ یک چاله نسبتا عمیق قرار دارد.

پس از 15 دقیقه پیمایش به کاسه قله می‌رسیم که دامداران در قسمتهایی از آن کلبه‌هایی برای استقاده خود ساخته‌اند. از آنجا بر روی دامنه به سمت قله جنوبی که مرتفع‌ترین قله این منطقه است ارتفاع گرفته و ساعت 12:15 به قله درفک می‌رسیم.

پس از استراحت و گرفتن عکس، ساعت 13:00 مسیر بازگشت را از همان راهی که صعود کرده بودیم در پیش می‌گیریم. در میانه راه دو استراحت نیم ساعته یک بار برای ناهار و یک بار برای نماز داشته و ساعت 18:00 به روستای شاه شهیدان می‌رسیم.

پس از یک ساعت آماده سازی و جمع کردن وسایل، ساعت 19:00 به سمت تهران حرکت می‌کنیم. از همان مسیر رفت به تهران بازگشته و ساعت 3:30 جمعه 10 مهر 94 به تهران رسیده و این برنامه فوق‌العاده زیبا را به اتمام می‌رسانیم.

نکات:

1-در منطقه اربناب و با راهنمایی افراد روستا متوجه شدیم مسیر کوتاهتری از تهران تا اربناب وجود دارد و می‌توان از راه رستم‌آباد، توتکابن، دشت ویل و دفراز با ماشین تا روستای اربناب آمده و آنجا برای شب‌مانی کمپ زد.

2-در مسیر صعود و با قرار گرفتن در ابتدای مسیر مسطح منتهی به کاسه قله، پس از عبور از چاله‌ای که به آن اشاره شد، می‌توان با قرار گرفتن بر روی یال سمت چپ سریعتر و آسانتر به قله جنوبی (اصلی) رسید.

3-از ابتدای پیمایش به مدت 4 ساعت به تناوب با بارش باران مواجه بودیم که در مواردی بارش نسبتا شدید و با وزش باد و طوفان همراه می‌شد که این مسئله و توقف‌های مکرر برای افزایش و کاهش لباس اندکی حرکت ما را کند کرده بود. همچنین در محدوده یال منتهی به قله و بر روی قله باد شدیدی می‌وزید.

4-در قسمتی از کاسه قله یک غار یخی وجود دارد که متاسفانه از دیدن آن باز ماندیم.