دسته‌ها
زمستان 1395

قله چین کلاغ، 5 اسفند 95

چند وقتیه که تصمیم گرفتم هر وقت فرصتی دست داد یا برنامه‌ای کنسل شد قله‌ها و مسیرهایی که در شمال تهران هست و تا حالا نرفتم رو برم. یکی از این برنامه‌ها قله چین کلاغ به ارتفاع 2820 متر هست که شاید باورتون نشه ولی تا حالا نرفته بودم! این هفته برنامه دیگه‌ای داشتم که کنسل شد و همون صبح بعد از مطالعه چند تا گزارش برنامه تصمیم گرفتم قله چین کلاغ رو از مسیر شهرک بام تهران صعود کنم. بطور معمول این قله از مسیر درکه و یا از مسیر سعادت‌آباد صعود می‌شود. قله چین کلاغ غربی‌ترین قله خط‌الراس توچال در شمال تهران است. از شمال به قله‌های سیاه‌سنگ، دوشاخ و پلنگ‌چال، از غرب به دره امام‌زاده داود، از شرق به دره درکه و از جنوب به منطقه سعادت‌آباد تهران می‌رسد.

بعد از جمع کردن یه کوله سبک به سمت میدان بهرود در منطقه سعادت‌آباد و از آنجا به سمت شهرک بام تهران حرکت کردم. همون ابتدای شهرک ماشین رو پارک کردم و ساعت 6:40 از مسیر پاکوبی که سمت چپ ورودی شهرک دیده می‌شد برنامه رو شروع کردم. در این مسیر وارد دره‌ای می‌شوید که یکی از مسیرهای صعود به قله چین کلاغ است.

پس از نیم ساعت به یک چشمه می‌رسم و به راه خود ادامه می‌دهم. صدای آب رودخانه و آواز پرندگان نزدیکی بهار را یاداوری می‌کند. ساعت 7:55 به انتهای دره رسیده و قله را در شمال خود می‌بینم.

امکان صعود از هر سه یال غربی، جنوبی و شرقی قله وجود دارد. آنطور که دیدم یال غربی طولانی‌ترین مسیر و پربرف‌ترین آنها بود. یال جنوبی که در ادامه مسیر دره دیده می‌شود و تا جنوب قله ادامه دارد کوتاه‌ترین مسیر و پر شیب‌ترین یال است. در صورت تمایل به صعود از یال شرقی نیز باید به طرف یال سمت راست رفته و از روی آن به سمت قله حرکت کنیم. این یال در مقایسه با یال جنوبی از شیب کمتری برخوردار است و البته مقداری طولانی‌تر است.

قله چین کلاغ و سه یال غربی، جنوبی و شرقی آن
قله چین کلاغ و سه یال غربی، جنوبی و شرقی آن

با توجه به ابرهایی که در منطقه دیده می‌شد تصمیم گرفتم سریعتر قله را صعود کنم و به پایین برگردم. برای همین یال جنوبی را برای صعود انتخاب کردم. هرچه به قله نزدیک می‌شدم به شدت باد اضافه می‌شد و دمای هوا حدود 12 درجه زیر صفر بود. در حالیکه سرعت باد بیش از 30 کیلومتر بر ساعت بود در ساعت 8:50 به قله رسیدم.

بر فراز قله جی پی اس را چک کردم و در کمال تعجب دیدم که جی پی اس نشان می‌دهد که هنوز به قله نرسیده‌ام و قله را در شمال من نشان می‌دهد! در حالیکه با چشم ارتفاع نقطه‌ای که جی پی اس نشان می‌داد را پایین‌تر از ارتفاع خود می‌دیدم خیلی به جزئیات نقشه دقت نکردم و به جی پی اس اعتماد کردم و به سمت شمال حرکت کردم. یک گردنه نسبتا پر برف و نقاب بزرگی که در کنار آن شکل گرفته بود را پشت سر گذاشتم و به نقطه مورد نظر رسیدم. دوباره جی پی اس را چک کردم و دیدم که نشان می‌دهد که از قله رد شده‌ام و همان محل قبلی قله بوده است! اگرچه دلیل خطای جی پی اس در آن لحظه که روی قله بودم را متوجه نشدم به سمت قله بازگشتم و سریع چندتا عکس روی قله گرفتم و ساعت 9:10 به سمت پایین حرکت کردم.

از آنجاکه شن اسکی بین یال جنوبی و یال شرقی یخ زده بود تصمیم گرفتم از یال شرقی که شیب کمتری دارد فرود بیایم. با کاهش ارتفاع از شدت باد هم کاسته شد و هوا رفته رفته گرم‌تر شد. اگرچه می‌توانستم دوباره وارد دره شده و مسیر آمده را باز گردم، ولی تصمیم گرفتم مسیر یال را ادامه بدهم.

فرود از یال شرقی
فرود از یال شرقی، قله چین کلاغ در سمت چپ تصویر

با ادامه این یال و حدود یک ساعت پیمایش به یک جاده خاکی و یک دکل برق بزرگ رسیده و در ادامه به یک دیوار سنگی رسیدم که تا یک شهرک مسکونی ادامه داشت. دره‌ای که ابتدای برنامه صعود کرده بودم را در سمت راست خود می‌دیدم. از کنار دیوار سنگی تا شهرک پایین آمده و به شهرک وارد شدم و به سمت محل پارک ماشین حرکت کردم. ساعت 10:40 به ماشین رسیده و برنامه را به پایان رساندم.

در انتهای برنامه متوجه شدم که بهتر بود از کنار همان دیوار سنگی و جایی که به دره نزدیک می‌شد، از سمت راست خود وارد همان دره شده تا مجبور نباشم با ورود به شهرک، فاصله زیادی را تا ابتدای دره و محل پارک ماشین طی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *