دسته‌ها
تابستان 1396

پیمایش خط الراس کلون‌بستک به سرکچال، 30 تیر 96

درباره خط‌الراس کلون‌بستک به سرکچال:

خط‌الراس کلون‌بستک به سرکچال در غرب منطقه البرز مرکزی و در شمال روستاهای شمشک و دربندسر قرار دارد. این خط‌الراس شرقی – غربی به طول 8 کیلومتر چهار قله بالای چهارهزار متر را بر روی خود جای داده است که در انتهای غربی آن قله کلون‌بستک با ارتفاع 4110 متر و در انتهای شرقی آن قله سرکچال بزرگ (سرکچال1) با ارتفاع 4165 متر قرار دارد. همچنین بین این دو قله و با فاصله کمی از قله سرکچال1، دو قله سرکچال2 (سیاه غار) و سرکچال3 بترتیب با ارتفاع 4100 و 4080 متر قرار دارد. در برخی منابع ترتیب شماره قلل سرکچال برعکس این گزارش ذکر شده است. (مقادیر ذکر شده برای ارتفاع قله‌ها را با جی‌ پی اس خودم و در همین برنامه اندازه گیری کرده‌ام.)

خط‌الراس کلون‌بستک به سرکچال

این خط‌الراس ازگردنه دیزین و قله کلون‌بستک در غرب خط‌الراس آغاز شده و ادامه آن به سمت شرق به قلل سرکچال ختم می‌شود. قله سرکچال نیز از طریق گردنه ورزاب (دریوک) در سمت شمال به قله برج و ادامه آن به سمت شمال به قله‌های خلنو، پالون گردن و نرگس‌ها وصل می‌شود. همچنین امتداد قله برج به سمت غرب به قله هرزه‌کوه و به سمت شرق خط‌الراسی است که قله‌های ورزاب، وزوا، جانستون، خرسنگ‌ها، گیزنو، خاتون‌بارگاه و اشتر بر روی آن قرار دارد و تا گردنه یونزا ادامه دارد.

مسیرهای دسترسی:

قله کلون بستک در شمال شرق گردنه دیزین قرار دارد و از این منطقه صعود می‌شود.

قلل سرکچال نیز در شمال شرق روستای شمشک قرار دارد و بطور معمول از این روستا و از مسیر جانپناه لجنی صعود می‌شود. همچنین صعود به این قلل از روستای لالان که در جنوب شرقی این قله‌ها قرار دارد امکان پذیر است.

البته سایر مسیرهای خط‌الراسی نیز برای صعود این قله‌ها استفاده می‌شود.

در این برنامه قصد داریم از گردنه دیزین، قله کلون بستک را صعود کرده و پس از پیمایش خط‌الراس و صعود سرکچالها به سمت جانپناه لجنی فرود آمده و برنامه را در روستای سپیدستان شمشک به پایان برسانیم.

مسیر پیمایش شده در این برنامه

زمان‌بندی برنامه:

4:45 حرکت از تهران

6:45 سایت مخابرات در گردنه دیزین

7:10 شروع حرکت به سمت قله کلون‌بستک

9:20 قله کلون‌بستک، یک ساعت استراحت و صبحانه

13:00 توقف و استراحت بر روی خط‌الراس به مدت نیم ساعت

14:50 بر فراز قله سرکچال3، چهل دقیقه توقف و استراحت

16:00 بر فراز قله سرکچال1

16:35 بازگشت

17:45 جانپناه لجنی، یک ساعت و ربع توقف و استراحت برای ناهار و نماز

20:30 روستای سپیدستان شمشک و حرکت به سمت تهران

شرح برنامه:

در هفته‌های آتی قصد صعود قله دماوند را داریم که سرپرست محترم این برنامه را برای آمادگی بیشتر در نظر گرفته است و من از این بابت خیلی خوشحالم. شاید در برنامه صعود به قله روته در سال گذشته بود که از نزدیک خط‌الراس باشکوه کلون‌بستک به سرکچال را برای اولین بار دیدم و هوای پیمایش آن را در سر داشتم.

از روز قبل از برنامه مطلع شدیم که جاده شمشک به دیزین در یک ماه گذشته در مقاطعی مسدود بوده است. برای همین از کانال‌های مختلف پیگیر شدیم تا از جاده اطلاعات دقیق‌تر و بروزتری جمع‌آوری کنیم که متاسفانه اطلاعات ضد و نقیضی به ما می‌رسید و احتمال این وجود داشت که فردا نتوانیم برنامه‌ای که پیش‌بینی شده بود اجرا کنیم.

محل تجمع اعضای گروه در چهارراه خاقانی بود. با رسیدن اعضای گروه و مینی‌بوس، با یک ربع تاخیر ساعت 4:45 به سمت جاده تلو حرکت کردیم. ابتدای مسیر جاده تلو دو نفر دیگر از همنوردان به گروه ملحق شدند و مسیر را به سمت فشم و میگون و شمشک ادامه دادیم. با توجه به اطلاعاتی که به ما رسیده بود از بعد شمشک احتمال مسدود بودن مسیر را می‌دادیم و با نگرانی به جاده نگاه می‌کردیم. خوشبختانه مشکلی نبود و پس از دربندسر به گردنه دیزین رسیدیم. ظاهرا جاده در محلی بعد از گردنه مسدود شده که این مساله اختلالی در برنامه ما ایجاد نمی‌کند.

نمای قله کلون‌بستک از سایت مخابرات

از گردنه دیزین یک جاده فرعی و خاکی به سمت راست بالا می‌رود و تا دکل مخابرات ادامه دارد. با همکاری راننده مینی‌بوس این مسیر را هم طی کرده و ساعت 6:45 به دکل مخابرات و ابتدای مسیر برنامه امروز می‌رسیم. پس از صحبت‌های سرپرست محترم و معارفه اعضا، ساعت 7:10 به سمت قله کلون‌بستک حرکت می‌کنیم. ارتفاع مبدا صعود 3400 متر است و تا قله راه چندانی در پیش نیست. قله از همان ابتدای مسیر قابل رویت می‌باشد.

مسیر قله را در پاکوب مشخص طی می‌کنیم. بر روی یال که به سمت قله حرکت می‌کنیم، پیست دیزین در پشت سر ما قرار دارد. همچنین روستاهای دربندسر و شمشک در سمت راست و علم‌کوه و قلل مرتفع اطراف آن در دوردست در سمت چپ دیده می‌شوند.

مسیر در برخی قسمت‌ها سنگی است و همچنین در برخی قسمت‌ها بخصوص در زیر قله شیب مسیر زیاد می‌شود. در نهایت ساعت 9:20 به قله کلون‌بستک می‌رسیم.

بر فراز کلون‌بستک

با قرار گرفتن بر فراز قله باد هم شروع به وزیدن می‌کند. آسمان صاف و دمای هوا بخاطر وزش باد بسیار خنک و عالی است. به مدت یک ساعت بر فراز قله توقف می‌کنیم و پس از استراحت و صرف صبحانه و گرفتن عکس یادگاری در ساعت 10:20 مسیر خط‌الراس را در پیش گرفته و به سمت شرق حرکت می‌کنیم.

شروع پیمایش خط‌الراس

همانطور که در منحنی ارتفاع مشخص است، در ابتدای مسیر خط‌الراس سرازیر شده و ارتفاع کم می‌کنیم. در همین ابتدا بخشی از مسیر تیغه‌ای بوده و شاید اندکی دست به سنگ شوید. پس از عبور از این قسمت که با کندی طی می‌شود مسیر را در پاکوب ادامه می‌دهیم.

در ادامه، پاکوب تا مدتی  چند متر پایین‎تر از خط‌الراس قرار دارد و پس از مدت کوتاهی پیمایش، دوباره به روی خط‌الراس باز می‌گردد. در طول زمان پیمایش بر روی خط‌الراس با وزش باد مواجه هستیم که در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف سرعت آن کم و یا زیاد شده و در برخی مواقع سرعت باد به 30 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

فراز و فرودهای مسیر را طی می‌کنیم. در طول مدت پیمایش توقف‌های کوتاهی داشتیم. هنوز در برخی قسمت‌ها بر روی خط‌الراس برف وجود دارد و علاقمندانش را به سوی خود فرا می‌خواند تا این فرصت‌های کوتاه را از دست نداده و به یاد زمستان از روی برف پیمایش کنند. مسیر خط‌الراس بسیار زیباست و مطابق انتظارم مورد توجه و علاقه من قرار می‌گیرد. در مدت پیمایش این مسیر، روستاهای دربندسر و شمشک در سمت راست و خط‌الراس منتهی به قله هرزه کوه مانند دیواری پیوسته و عظیم در سمت چپ ما قرار دارد. ساعت 13:00 در محل مناسبی به مدت نیم ساعت توقف کرده و استراحت می‌کنیم. نشانه‌هایی از ارتفاع زدگی در برخی از اعضای گروه دیده می‌شود و اندکی سر درد و حالت تهوع دارند.

در ادامه به قله سرکچال3 نزدیک می‌شویم. جانپناه لجنی بر روی یال جنوبی منتهی به قله سرکچال3 بر روی صخره‌ای بزرگ دیده می‌شود.

ساعت 14:50 بر فراز قله سرکچال3 قرار می‌گیریم. در اینجا مقداری توقف کرده و ساعت 15:30 به مسیر ادامه می‌دهیم.

نمای ادامه خط‌الراس و قلل سرکچال 2 و سرکچال1 از فراز سرکچال3

بین سرکچال3 و سرکچال2 مسیر پاکوبی وجود دارد که به سمت جانپناه لجنی پایین می‌رود. برخی از همنوردان که به دلایل مختلف توان لازم برای ادامه مسیر خط‌الراس را ندارند از ادامه مسیر انصراف داده و با راهنمایی سرپرست به سمت جانپناه سرازیر می‌شوند. از آنجاییکه مسیر بازگشت ما هم از همین‌جا بود، سایر همنوردان نیز که مایل بودند کوله‌های خود را در همین محل قرار داده و باقیمانده مسیر را که دیگر راه چندانی تا انتهای آن باقی نیست بدون کوله و سبک طی می‌کنند.

مسیر خط‌الراس را ادامه داده و پس از مدت کوتاهی به قله سرکچال2 یا قله سیاه غار می‌رسیم. بدون توقف مسیر را ادامه داده و در ساعت 16:00 بر فراز قله سرکچال1 یا سرکچال اصلی قرار می‌گیریم.

دقایقی را به استراحت و دیدن مناظر و بررسی قله‌های اطراف و عکاسی سپری می‌کنیم. بر فراز قله و در شمال آن قله‌های برج و خلنوها که از طریق گردنه ورزاب به ما می‌رسند دیده می‌شود. در جنوب شرق قله نیز روستای لالون و در شرق قله، قله‌های منطقه دشت لار و گرمابدر و لواسان مانند آسمان‌کوه، کاسونک، شیورکش، همهن، پیرزن کلوم، مهرچال، آتش کوه، ریزان و …. و قله دماوند قرار دارند. در جنوب غربی قله نیز روستای شمشک و در جنوب قله، قله‌های آبک و روته و در دوردست خط‌الراس توچال قابل رویت می‌باشند.

ساعت 16:35 مسیر بازگشت را در پیش می‌گیریم. از سرکچال2 عبور کرده و پس از برداشتن کوله‌ها به سمت جانپناه لجنی سرازیر می‌شویم. اکثر مسیر تا جانپناه شن اسکی می‌باشد و برای همین به سرعت و در ساعت 17:45 به جانپناه می‌رسیم.

ساعتی را برای ناهار و نماز توقف کرده و سپس به اتفاق همه همنوردان در ساعت 19:00 به سمت روستای سپیدستان شمشک پایین می‌رویم. پاکوب از غرب جانپناه به سمت دره شمشک و در نهایت تا روستا ادامه دارد. در نهایت در ساعت 20:30 به میدان روستای سپیدستان شمشک رسیده و سوار بر مینی‌بوس عازم تهران می‌شویم.

نکات برنامه:

  • در مسیر پیمایش به آب دسترسی ندارید و لازم است برای تمام مدت برنامه متناسب با نیاز بدن خود آب به همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود 3 لیتر آب به همراه داشته باشید.
  • طول مسیر پیمایش این برنامه حدود 18 کیلومتر می‌باشد که 8 کیلومتر آن بر فراز خط‌الراس می‌باشد.
  • ارتفاع خط الراس بالای 3800 متر بوده و پیمایش آن نیاز به آمادگی جسمانی مناسب دارد. لذا این برنامه یک برنامه سنگین محسوب می‌شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «پیمایش خط الراس کلون‌بستک به سرکچال، 30 تیر 96»

درود بر شما
من و دوستانم قصد داریم صعود به سرکچال بزرگ از مسیر جانپناه لجنی رو انجام بدیم.
اگه میشه لطف کنین و نکات مهمی که باید بدونیم رو اینجا به اشتراک بگذارید. مثلا اینکه آب از جانپناه به بعد در مسیر هست یا نه؟و اینکه مسیر دارای پاکوب مشخص هست یا نه؟آیا مسیر صعود زمستانه و تابستانه جدا از هم برای این مسیر وجود داره و هر نکته ای که به ما کمک کنه.
سپاس فراوان

درود و خداقوت
در طول مسیر پاکوب مشخص وجود دارد و بعد از جانپناه به آب دسترسی ندارید. نکات مهم نیز در گزارش ارائه شده است. صعود خوبی داشته باشید.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *