دسته‌ها
زمستان 1396

قله کهار، 29 دی 96

درباره قله کهار:

قله کهار یکی از قله‌های چهارهزار متری البرز مرکزی است که در استان البرز قرار دارد. این قله بر روی خط‌الراسی غربی- شرقی واقع شده است که از سمت غرب به شرق، شامل قله‌های وارکش، ناز، میشینه‌نو، کهار کوچک، کهار و از طریق گردنه سیرابشم به قله‌های هفت خوان، کلاش‌ویا و کرچان می‌رسد. از ویژگی‌های بارز این قله بادهای شدید آن می‌باشد که همواره و در همه فصول بر فراز آن جریان دارد. همچنین مسیر این قله پیمایشی و طولانی بوده و نیازمند توان جسمانی مناسب می‌باشد.

مبدأ صعود قله کهار، روستای کلوان از توابع بخش آسارا در جاده چالوس است. مسیر روستا از جاده‌ای فرعی بعد از منطقه پل خواب به سمت چپ می‌باشد که به طرف روستاهای سیرا، آیگان و کلوان می‌رود.

مسیر اجرا شده در این برنامه
زمان‌بندی برنامه:

4:30 حرکت از تهران، چهارراه خاقانی

7:00 کلوان

7:20 شروع پیمایش

10:00 جانپناه کهار، یک ساعت توقف برای صبحانه

11:00 حرکت از جانپناه به سمت قله

14:20 قله

15:00 فرود

16:10 جانپناه کهار، 50 دقیقه توقف برای ناهار و نماز

18:45 کلوان

19:00 حرکت به سمت تهران

21:45 تهران، چهارراه خاقانی

شرح برنامه:

سلام به دوستان و همنوردان گرامی..

پس از برنامه تابستانه قله ناز در مردادماه امسال نوبت به قله کهار در یک برنامه زمستانی می‌رسد. هرچند که زمستان امسال را نشانی از فصل زمستان بجز سرمای آن نیست!

از آنجا که تا محل برنامه فاصله زیادی در پیش داریم، زودتر از همیشه در محل قرار حاضر می‌شویم. با حضور دوستان تهران را به سمت کرج و جاده چالوس ترک می‌کنیم. پس از طی مسیر وارد جاده فرعی کلوان شده و برای نماز صبح کنار مسجد یکی از روستاها توقف می‌کنیم. سپس جاده را ادامه داده تا به کلوان رسیدیم. از روی پل آهنی عبور کرده و در ابتدای مسیر خاکی از ماشین پیاده شدیم. در مسجد روستا از یکی از بومیان منطقه شنیدم که قله کهار را “کاهار” می‌نامید.

ابتدای مسیر برنامه

روستای کلوان داخل دره‌ای بین دو یال قرار دارد که یال شرقی، یال قله کهار و یال غربی، یال قله ناز است. بنابراین مقداری در مسیر خاکی پیش رفته و از مسیر پاکوب به سمت یال شرقی حرکت می‌کنیم. بر روی یال و کنار آخرین خانه روستا توقف کوتاهی داریم تا همه همنوردان مقدار لباس خود را تنظیم کنند و سپس به مسیر ادامه دهیم. همینجا اشاره کنم که در این برنامه افتخار داشتم که پس از مدتها با دو نفر از همنوردان با تجربه و قدیمی خود همراه شوم و علاوه بر سرپرست محترم از تجارب این دوستان نیز استفاده کنم.

جهت یال کهار از جنوب شرق به شمال غرب کشیده شده است. پس از حدود دو ساعت و نیم پیمایش به جانپناه کهار در ارتفاع نزدیک به 3200 متر می‌رسیم. حدود یک ساعت برای صبحانه داخل جانپناه توقف داریم.

کم کم آماده حرکت به سمت قله می‌شویم. مسیر یال از جانپناه تا قله ادامه پیدا می‌کند. مقداری از جانپناه فاصله گرفته و بخش کوتاهی از مسیر را تراورس می‌کنیم و دوباره به روی یال بازمی‌گردیم. علاوه بر اینکه بصورت معمول قله کهار و در برخی مواقع مسیر آن بادگیر است، امروز مطابق پیش‌بینی هواشناسی ارتفاعات البرز با وزش باد مواجه هستند. برای همین بعد از جانپناه با وزش باد مواجه شده و هرچه ارتفاع می‌گیریم بر شدت آن افزوده می‌شد. بطوریکه در برخی مواقع شدت باد بر روی یال به بیش از 40 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

در هنگام صعود، مسیر قله ناز در یال غربی دیده می‌شود و همین باعث شد تا خاطرات برنامه تابستان امسال و زیبایی‌های آن را در ذهن خود مرور کنم. همچنین خط‌الراس کهار به ناز و باد شدیدی که برف‌های روی گردنه آن را به آسمان می‌برد توجه من را به خود جلب کرده بود.

از آنجاکه این مسیر بادگیر است بر روی یال برف چندانی نبوده و نقاب‌های کوچکی در کناره‌های یال شکل گرفته بود. با نزدیک شدن به قله فرعی، آزادکوه زیبا رخ نشان داد.

مسیر یال را ادامه داده و پس از عبور از کنار قله فرعی به سمت قله اصلی حرکت می‌کنیم. جالب است که قبل از قله اصلی وزش باد به حداقل ممکن می‌رسد و با توجه به مسطح بودن آن قسمت، محل مناسبی برای شبمانی‌های احتمالی و یا اضطراری می‌باشد.

انتهای مسیر قله کهار

قسمت آخر مسیر را طی کرده و بر فراز قله کهار قرار می‌گیریم. با نزدیک شدن به قله وزش باد شدت گرفت. بنحوی که شدت باد بر روی قله بیش از 50 الی 55 کیلومتر بر ساعت بود. دماسنج دمای 12 درجه زیر صفر را نشان می‌داد و دمای حسی 23 درجه زیر صفر بود. همچنین جی پی اس ارتفاع قله را 4027 متر نشان می‌داد.

بر فراز قله کهار

مدتی از شدت باد در کنار سنگچین قله پناه گرفتیم تا سایر اعضای گروه نیز به ما ملحق شوند. بر فراز قله منطقه بسیار وسیعی از قله‌های البرز مرکزی دیده می‌شوند. بطوریکه با مشاهده آنها برنامه‌های سال آینده خود را تنظیم می‌کردم! از طرفی به خط‌الراس کهار به ناز در غرب نگاه کرده و از طرف دیگر به قله آزادکوه در شرق می‌نگریستم و به این برنامه‌ها برای سال آینده فکر می‌کردم. همچنین مجموعه قلل علم‌کوه در سمت شمال دیده می‌شوند و امیدوارم در سال آینده نیز آنجا را هم تجربه کنم.

پس از حضور اعضای گروه بر فراز قله و تصویربرداری از مناظر اطراف به سمت جانپناه سرازیر می‌شویم. این‌بار بیشتر مسیر را از روی برف‌ها و با سرعت بیشتر طی می‌کنیم و به جانپناه می‌رسیم. برای ناهار و نماز ساعتی داخل جانپناه رفته و سپس مسیر را به سمت کلوان ادامه می‌دهیم.

منظره غروب آفتاب از جانپناه کهار

لحظه‌های زیبای غروب خورشید در فصل زمستان، مناظر بی‌نظیری را در کوهستان بوجود می‌آورد و در همین زمان گام برداشتن و سرازیر شدن از روی برف‌ها لحظه‌های پرنشاط و شادابی در انتهای یک برنامه عالی و زیبا برایم رقم می‌زند. در نهایت انتهای مسیر را نیز در تاریکی طی کرده و به روستای کلوان می‌رسیم.

خوشحالم که توانستم در آخرین لحظات خودم را آماده کنم و به این برنامه برسانم. از تو ممنونم..

نکات برنامه:
  • در کنار جانپناه کهار چشمه آبی وجود دارد که در فصل زمستان آب ندارد.
  • مسیر این برنامه پیمایشی و طولانی بوده و مسافت طی شده بیش از 18 کیلومتر می‌باشد که قابل توجه است.
  • قله کهار همواره با بادهای شدید همراه است و لازم است از تجهیزات مورد نیاز متناسب با فصل صعود استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *