دسته‌ها
زمستان 1396

قله گل زرد، 8 دی 96

درباره قله گل زرد:

قله گل زرد با ارتفاع تقریبی 3700 متر در منطقه البرز مرکزی، بین امام‌زاده هاشم و پلور در محدوده جاده هراز قرار دارد. این قله بر روی خط‌الرسی طولانی قرار دارد که از همین قله در سمت شرق آغاز شده و در ادامه به سمت غرب قلل سیاه‌پلاس (کوه کبود)، فیل زمین، گاوبینی، سرسیاه‌غارها، ریزان، آتش‌کوه، مهرچال، پیرزن کلوم و همهن در منطقه لواسانات، قله‌های اصلی تشکیل دهنده این خط‌الراس می‌باشند.

از چهار جبهه برای صعود قله گل زرد مسیر وجود دارد:

• جبهه شمالی: از مسیر دشت گل زرد در نزدیکی منطقه منظریه پلور و مسیر یال شمالی قله صعود می‌شود.
  • جبهه غربی: مسیر خط‌الراسی صعود این قله می‌باشد. می‌توان پس از صعود هر یک از قله‌های این خط‌الراس از روی خط‌الراس قله گل زرد را صعود کرد.
  • جبهه جنوبی: از روستای مبارک آباد بعد از گردنه آبعلی صعود می‌شود.
  • جبهه شرقی: از جاده هراز شروع شده و با قرار گرفتن بر روی یال شرقی قله که بخش‌هایی از آن تیغه‌ای می‌باشد، صعود می‌شود.

در این برنامه مسیر جبهه شمالی برای صعود قله در نظر گرفته شده است. از ویژگی‌های این مسیر می‌توان به غار گل زرد که در محدوده دشت گل زرد واقع شده است اشاره کرد. همچنین از آنجا که قله گل زرد در نزدیکی قله دماوند واقع شده است، در این مسیر، قله دماوند همواره با همه عظمت خود در میدان دید قرار دارد. همین‌طور با افزایش ارتفاع، دشت لار و دریاچه سد لار نیز قابل رؤیت می‌باشند.

مسیر صعود و فرود اجرا شده در این برنامه

20:00 پایان برنامه

22:00 تهران

شرح برنامه:

سلام به همه دوستان و همنوردان و عزیزانی که مطالب من را دنبال می‌کنند.. عزیزانی که در این چند وقت اخیر پیگیر برنامه نرفتن‌هایم شدند! در حالیکه برخی از آنها را شاید تابحال از نزدیک ندیده باشم.. فقط می‌توانم بگویم که از همه شما صمیمانه تشکر می‌کنم..

نمی‌دانم! از برنامه و حال و احوال آینده‌ام بی‌خبرم.. امیدوارم بیشتر برنامه بروم و با این قلم ناقص و ضعیفم برایتان بنویسم..

بالاخره بعد از این مدت طولانی عازم برنامه شدم. قله گل زرد اولین قله از خط‌الراسی است که بیشتر قله‌های آن را صعود کرده‌ام و این قله را هم می‌خواهم صعود کنم. بجز این قله، قلل سیاه‌پلاس، گاوبینی و همهن قله‌هایی از این خط‌الراس است که هنوز آنها را صعود نکرده‌ام.

با حضور همه همنوردان در محل تجمع و بوسیله یک دستگاه ون به سمت جاده هراز حرکت می‌کنیم. برای نماز توقف کوتاهی در امام‌زاده هاشم داریم و سپس به سمت پلور می‌رویم. قصد داریم قله گل زرد را از جبهه شمالی صعود کنیم. فاجعه بزرگ اینجاست که هشتم دیماه است و تقریبا هیچ برفی وجود ندارد! از جاده امام‌زاده هاشم سرازیر می‌شویم و پس از اولین تونل و نرسیده به آب معدنی پلور از یک راه فرعی در سمت چپ جاده به طرف راهدارخانه منظریه می‌رویم. قبل از رسیدن به ساختمان راهدارخانه مسیر خود را از یک جاده خاکی که به سمت شرق می‌رود به طرف دشت گل زرد تغیر می‌دهیم. ابتدای جاده آسفالت است و در ادامه خاکی می‌شود که چندان هم جاده مناسبی نیست. ماشین مقداری در این جاده خاکی جلو رفته و بدلیل خرابی راه توقف می‌کند تا همه پیاده شوند.

در حالی آماده حرکت می‌شویم که منظره فوق‌العاده قله دماوند از همین ابتدا در دیدرس ما قرار دارد و درطول برنامه از دید ما خارج نمی‌شود.

نمای قله دماوند از دشت گل زرد

مسیر جاده خاکی را ادامه می‌دهیم و پس از یک کلبه، به گوسفندسرایی محصور شده می‌رسیم. باید خودمان را به یال شمالی قله برسانیم.

دشت گل زرد

از دره جنوب گوسفندسرا مسیر را به سمت قله ادامه می‌دهیم. از مسیر مناسب به سمت راست متمایل شده و بر روی اولین یال برای صبحانه توقف کوتاهی داریم. از اینجا قله و مسیر آن بطور کامل دیده می‌شود. در میانه‌های یال شمالی قله، سنگ و صخره قرار دارد. همچنین دامنه‌های شمالی قله سفیدپوش است و مقدار کمی برف دارد.

در ادامه مسیر از یک دره عبور کرده و سپس به یال شمالی قله می‌رسیم. همینجا اشاره کنم که در میانه این دره غار گل زرد قرار دارد که در مسیر بازگشت از آنجا عبور خواهیم کرد.

مسیر یال را به سمت قله ادامه می‌دهیم و از یک قسمت دست به سنگ عبور می‌کنیم. با پیمایش این قسمت به سنگ و صخره‌هایی که اشاره کردم می‌رسیم. از سمت چپ سنگ‌ها مسیر مناسبی پیدا کرده و بر روی گرده می‌رویم. این مسیر سنگی را طی کرده و در ادامه در چند قسمت دست به سنگ‌های کوچکی نیاز دارد که پشت سر گذاشته و به یال زیر قله می‌رسیم.

تشکیل ابرهای آلتوکومولوس نوع4 بر فراز قله دماوند که نشان‌دهنده وزش بادهای شدید بر فراز این قله می‌باشد، تصاویر بسیار زیبایی برای ما رقم زد.

ابرهای آلتوکومولوس نوع4 بر فراز قله دماوند

مسیر را به سمت قله ادامه می‌دهیم. یال زیر قله پر شیب و ریزشی است و در برخی قسمت‌ها نیاز است که مراقبت شود تا سنگ از زیر پای نفرات بالاتر به نفرات پایین‌تر برخورد نکند. اینجا بود که بیش از دو ماه دوری از کوهستان و فعالیت‌های کوهنوردی را در خود احساس کردم و انتهای مسیر را به سختی طی کردم. همچنین بهم‌ریختگی در تغذیه و سایر فعالیت‌های ورزشی هم مزید برعلت شد و در انتهای راه انگشت پا و یکی از بازوهایم در حال گرفتگی بود و پیوسته مراقب بودم و بدنم را در وضعیتی قرار می‌دادم که این عضلاتم نگیرد. البته از نمک و آب هم استفاده کردم که در بهبود وضعیتم مؤثر بود. شاید درصورتیکه عضلاتم می‌گرفت برای بازگشت با مشکل مواجه می‌شدم.

در نهایت موفق شدیم ساعت 14:00 بر فراز قله گل زرد شرقی (با ارتفاع 3672 متر بر اساس جی پی اس شخصی) قرار بگیریم.

امروز آسمان صاف و در برخی مواقع نیمه ابری بود و هوا بسیار مطبوع و عالی بود. از طرف دیگر در طول برنامه بجز در یال زیر قله که مقداری وزش باد داشتیم، از وزش باد هم خبری نبود. از آنجا که آفتاب خوبی بر روی قله بود و مشکل زمان هم نداشتیم ساعتی بر روی قله توقف داشتیم. هوا صاف و بدون غبار بود و مناظر اطراف بخوبی دیده می‌شد. از تیغه‌های شرقی قله گرفته تا قله‌های پاشوره و زرین‌کوه و خط‌الراس دوبرار در شرق، قله‌های گل زرد غربی و سیاه پلاس در غرب، قله باشکوه دماوند و مناظر زیبایی که امروز برای ما ایجاد کرد و سایر قلل مربوط به دشت لار و خط‌الراس دوخواهرون در شمال… همگی از فراز قله دیده می‌شد.

در نهایت پس از عکاسی از مناظر اطراف و همینطور عکس یادگاری، مسیر فرود را در پیش گرفتیم. برای فرود ابتدا مقداری به سمت شرق قله آمده و سپس از مسیری که برای فرود مناسب‌تر است سرازیر شدیم.

مسیر فرود از ابتدای یال شرقی

در ادامه و مقداری پایین‌تر مسیرمان با مسیر صعود یکی شده و مسیر یال را به سمت پایین ادامه دادیم. در محل مناسبی برای ناهار توقف کرده و مجددا مسیر را ادامه دادیم. درحالیکه هوا کم‌کم رو به تاریکی می‌رود، برخی از نور مهتاب و برخی هم از هدلامپ استفاده می‌کنند. یال شمالی قله را به امید اینکه مسیری به سمت دشت گل زرد داشته باشد تا انتها ادامه می‌دهیم. اما انتهای یال کاملا پرتگاهی بود و حداقل در آن شرایط مسیری به سمت دشت پیدا نکردیم. برای همین مقدار کمی از مسیر را بازگشته و تقریبا از بالای غار گل زرد مسیری پیدا کرده و وارد دره‌ای که در سمت شرق ما قرار داشت شدیم. داخل دره و مقداری پایین‌تر به غار گل زرد رسیدیم. به درخواست دوستان و با موافقت سرپرست برای یک بازدید مختصر بصورت سینه خیز! وارد غار شدیم. از آنجا که وسایل ایمنی مثل کلاه همراهمان نبود به همان اوایل غار اکتفا کرده و از آن خارج شدیم.

با ادامه مسیر به گوسفندسرا و سپس جاده خاکی رسیدیم. این بار راننده طی تماسی اعلام کرد که وارد جاده خاکی نمی‌شود و برای همین تا جاییکه جاده آسفالت می‌شد پیاده رفتیم.

با مشاهده ماشین همگی سوار آن شده و به سمت تهران حرکت کردیم. خداوند بزرگ را برای این برنامه خوب و این روز زیبا سپاسگزارم..

نکات برنامه:
  • برنامه در فصل زمستان اجرا شد و حداقل در این فصل منبع تامین آب آشامیدنی بجز برف وجود ندارد. برای همین آب به مقدار مورد نیاز همراه خود داشته باشید.
  • در این برنامه بیش از 15 کیلومتر پیمایش داشته و در برخی قسمت‌ها نیاز است که دست به سنگ شوید.