دسته‌ها
بهار 1395

قله ساکا، 19 فروردین 95

اولین برنامه سال 95 رو در منطقه زیبای افجه و به قصد قله آتشکوه اجرا می‎‌کنم. به اتفاق جمعی از دوستان کوهنورد، تهران را به مقصد روستای افجه در منطقه لواسانات ترک می‌کنیم. مسیر برنامه مشابه مسیری است که در برنامه قله ساکا، 19 دی 93 اجرا شد و به همین جهت از توضیح مشخصات و مسیر برنامه صرف نظر می‌کنم.

ساعت 6:20 حرکت خود را از پارکینگ آغاز می‌کنیم. با کمتر از یک و نیم ساعت پیمایش به دشت هویج می‌رسیم و بدلیل اینکه هنوز آفتاب به دشت نرسیده بود به حرکت خود ادامه می‌دهیم. ساعت 8:30 در یک محل مناسب و در کنار یک کلبه برای صبحانه توقف می‌کنیم.

پس از 45 دقیقه صرف صبحانه و استراحت آماده حرکت می‌شویم. ادامه مسیر یک یال با شیب زیاد و حجم برف قابل توجه بود. گرمی هوا در ابتدای فصل بهار باعث شل شدن برف‌های روی زمین و حرکت دشوار گروه در مسیر شده بود. بطوری که با هر قدم تا زانو در برف فرو می‌رفتیم و از آنجا که اولین گروهی بودیم که در این مسیر حرکت می‌کردیم، برف‌کوبی در آن شیب حرکت را دشوار و سرعت گروه را کند کرده بود. هوا آفتابی، مسیر بسیار زیبا و مناظر دیدنی بود و همین باعث شده بود در مراحل مختلف برای عکاسی متوقف شویم.

ساعت 12:00 به گردنه ساکا رسیدیم. با توجه به فرصت باقیمانده، حجم برف، مسیر پیش رو که تا آتشکوه باقی مانده بود و همچنین شرایط جوی که در بعدازظهر همراه با بارندگی پیش‌بینی شده بود تصمیم گرفتیم برنامه را به قله ساکا تغییر دهیم. از گردنه تا قله ساکا در چند قسمت نقاب‌های بزرگ و زیبایی تشکیل شده بود.

پس از یک ساعت پیمایش در این مسیر که در برخی قسمتها دقت و احتیاط بیشتری را می‌طلبید در ساعت 13:00 به اتفاق همه اعضای گروه به قله ساکا رسیدیم.

بر فراز قله ساکا

قله پوشیده از برف و امکان توقف و استراحت بر روی قله وجود نداشت. به همین دلیل پس از ده دقیقه توقف و عکاسی به سمت پایین حرکت کردیم. در طی مسیر بازگشت و در دامنه‌هایی که امکان‌پذیر بود تا قبل از کلبه سر خوردیم و لذت مضاعف بردیم! ساعت 17:00 به محل پارکینگ رسیدیم و اولین برنامه سال جدید را به پایان رساندیم.

لازم به ذکر است به دلیل تمایل زیاد اعضای گروه به عکاسی، این برنامه اندکی با کندی اجرا شد و زمان اجرای این برنامه در حالت عادی کوتاهتر از این می‌باشد!