دسته‌ها
بهار 1395

قله آزادکوه، 3 اردیبهشت 95

صعود یک روزه به قله آزادکوه از مسیر کلاک علیا

قله آزادکوه یا شاهزاده کج گردن، یکی از قله‌های زیبای البرز مرکزی، در استان مازندران واقع شده است. ارتفاع این قله را از 4370 تا 4390 متر ذکر کرده‌اند و بسته به ارتفاع آن سومین (یا چهارمین ) قله البرز مرکزی بعد از قلل دماوند، علم کوه (و خلنو با ارتفاع 4375 متر) می‌باشد.

چهار مسیر مختلف برای صعود به این قله وجود دارد که مسیر روستای کلاک (مسیر شمال شرق)، روستای وارنگه‌رود (مسیر جنوب غرب)، روستای نسن (مسیر شمال) و روستای ناحیه (مسیر شرق) می‌باشد. مسیرهای رایج صعود از روستای کلاک و یا روستای وارنگه‌رود می‌باشد که مسیر کلاک کوتاه‌ترین مسیر و بیشترین شیب را دارا بوده و مسیر وارنگه‌رود طولانی‌ترین مسیر را دارا می‌باشد.

در این برنامه به همراه تعدادی از همنوردان برنامه‌ریزی کردیم تا این برنامه را یک روزه از مسیر کلاک اجرا کنیم.

با جمع شدن اعضای تیم ساعت 3:15 صبح از میدان آزادی به سمت جاده چالوس حرکت کردیم. در جاده چالوس و اندکی بعد از تونل کندوان در ساعت 5:15 به پل زنگوله می‌رسیم. بعد از 15 دقیقه توقف، از پل زنگوله وارد جاده فرعی یوش- بلده شده و پس از طی حدود 40 کیلومتر جاده کوهستانی پر پیچ و خم به یک سه راهی می‌رسیم که مسیر سمت راست به سمت روستای کلاک می‌رود. ساعت 6:30 به ابتدای مسیر حرکت در روستای کلاک علیا می‌رسیم و پس از پارک ماشین برای حرکت آماده می‌شویم. در محل روستا و در ابتدای مسیر محلی برای پارک خودرو و یک سرویس بهداشتی برای استفاده کوهنوردان آماده شده است.

ساعت 6:45 از راه روستایی کنار رودخانه به سمت قله حرکت می‌کنیم. اگر بخواهیم خیلی ساده مسیر را شرح دهیم عبارت است از حرکت در مسیر رودخانه تا گردنه چورن و از گردنه چورن به سمت راست تا قله!

با عبور از روستا و خانه‌های روستایی وارد مسیر پاکوب شده و در این مسیر حرکت می‌کنیم. در طی مسیر و عبور از کنار رودخانه به تناوب لازم می‌شود از رودخانه عبور کنیم و یا از رودخانه فاصله بگیریم و یا از برفچال‌های تشکیل شده عبور کنیم. ساعت 7:35 به یک دشت سرسبز می‌رسیم که محل مناسبی برای صرف صبحانه است. به مدت یک ساعت برای صبحانه توقف کرده و مجدد به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

پس از مدتی به چشمه رسیده و افراد گروه آب مورد نیاز خود را بر می‌دارند. از اینجا به بعد به حجم برف اضافه شده و لازم است گروه در یک شیب قابل توجه و پر برف به پیمایش خود ادامه دهد. مسیر حرکت ما از داخل دره بوده و در دو طرف خود با صخره‌های بزرگ مواجه هستیم. در طی این مسیر در یکی دو مورد استراحت کوتاه برای کم و یا زیاد کردن لباس داشتیم. در ادامه و در حالیکه گردنه چورن در پیش روی ما قرار داشت به مدت 45 دقیقه توقف و استراحت کردیم. در این محل اعضای گروه کوله‌های خود را سبک کرده و وسایل اضافی را در محل مناسبی قرار دادند و صرفا وسایل مورد نیاز تا قله را به همراه آوردند.

پس از استراحت و نیم ساعت پیمایش شیب پر برف قبل از گردنه در ساعت 12:40 روی گردنه چورن در ارتفاع 3800 متر قرار گرفتیم. از قبل از گردنه تا خود قله باد شدید همراه ما بود و هرچه به قله نزدیک می‌شدیم بر شدت باد افزوده می‌‌شد. بطوریکه گاه شدت باد و طوفان از 50 کیلومتر بر ساعت هم فراتر می‌رفت.

وقتی از مسیر دره کلاک به گردنه چورن می‌رسیم، یال سمت راست مسیر حرکت تا قله می‌باشد. از گردنه تا قله که یک اختلاف ارتفاع حدود 600 متری دارد یک مسیر پر شیب و شن اسکی می‌باشد. شیب زیاد یال و شن اسکی بودن آن که با یک باد شدید همراه شده است، سرعت حرکت را کند کرده است. در نهایت به همراه اولین گروه ساعت 14:30 بر فراز قله آزادکوه قرار می‌گیریم. از فراز آزادکوه مناظر زیبای اطراف و همینطور قلل مرتفع البرز مرکزی از علم‌کوه تا قله‌های خلنو، برج، دماوند و سایر قله‌ها قابل مشاهده می‌باشد.

پس از نیم ساعت توقف و عکاسی در آن باد شدید ساعت 15:00 به سمت گردنه فرود می‌آییم. برای فرود از مسیرهای پربرف استفاده کرده و قسمت منتهی به گردنه را در محل‌هایی که امکان‌پذیر بود و خطر کمتری داشت طبق معمول سر خوردیم :-). پایین‌تر از گردنه وسایل خود را از محلی که قرار داده بودیم برداشته و کوله خود را بازچینی کردیم.

سپس به سمت کلاک حرکت کرده و ساعت 18:30 به روستا رسیدیم. پس از مدتی که گروه دوم نیز به ما ملحق شدند ناهار خورده و ساعت 20:00 به سمت تهران حرکت کردیم.

باز هم خدای بزرگ را بخاطر یک برنامه زیبا و دلچسب دیگر سپاسگزارم…