دسته‌ها
تابستان 1397

قله خلنو، 18 مرداد 97

درباره خلنو:

قله خلنو با ارتفاع 4375 متر در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات و بلندترین قله استان تهران است. این قله بطور تقریبی هم ارتفاع با آزادکوه بوده و همراه این قله سومین و چهارمین قله البرز مرکزی پس از دماوند و علم‌کوه می‌باشد.

قله خلنو در شمال روستای لالان، شمال شرق روستای شمشک، شرق روستای وارنگه‌رود و جنوب روستاهای کلاک بالا و ناحیه قرار دارد. از شرق به دشت لار و از سمت غرب به دریاچه خلنو و دره وارنگه‌رود می‌رسد.

این قله بر روی خط‌الراسی شمالی – جنوبی قرار دارد که از جنوب به قله برج و از طریق گردنه ورزاب به قله سرکچال می‌رسد. همچنین ادامه این خط‌الراس به سمت شمال به قله‌های میشچال، سرخرسنگ، پالون‌گردن و نرگس می‌رسد. از سمت شرق خط‌الراس خاتون بارگاه، خرسنگ‌ها، جانستون، وزوا از طریق گردنه ورزاب به قله برج و خلنو می‌رسد. از سمت غرب نیز خط‌الرس هرزه‌کوه شامل قلل نُسُم بویدر، دالکولی، بند الکولی، خرسچال و هرزه‌کوه تا قله برج و خلنو ادامه دارد. قلل مرتفع البرز شامل قله آزادکوه در سمت شمال غرب و قله دماوند نیز در سمت شرق در دیدرس قرار دارند.

مسیرهای رایج صعود این قله عبارتند از:

  • روستای لالان، تنگه لالان، گردنه ورزاب، کاسه خلنو، قله خلنو
  • روستای لالان، تنگه لالان، گردنه ورزاب، قله برج، تیغه ژاندارک، قله خلنو کوچک، قله خلنو
  • روستای وارنگه‌رود، دره وارنگه‌رود، دریاچه خلنو، قله خلنو
  • روستای شمشک، خط‌الراس سرکچال، قله سرکچال، گردنه ورزاب، قله برج، تیغه ژاندارک، قله خلنو کوچک، قله خلنو
  • صعود خط‌الراسی از قله‌های خط‌الراس خاتون بارگاه

در این برنامه مسیر اول که رایج‌ترین مسیر صعود قله خلنو می‌باشد برای صعود در نظر گرفته شده است.

مشروح گزارش برنامه:

سلام و درود همنوردان گرامی

طبق برنامه قبلی هفته آینده قصد صعود قله دماوند را دارم و برای همین تصمیم گرفتم این هفته برنامه‌ای ترتیب دهم تا با آمادگی بیشتری عازم دماوند شوم. با دو نفر از دوستان هماهنگ کرده و صبح زود عازم روستای لالان شدم. این روستا در منطقه فشم بوده و لازم است از میدان فشم به سمت شرق حرکت کنیم. پس از روستای زایگان جاده‌ای فرعی به سمت روستای لالان می‌رود که تابلویی در ابتدای جاده، مسیر روستا را نشان می‌دهد. پس از رسیدن به روستا از کنار رودخانه به سمت شمال رفته و به ابتدای مسیر کوهپیمایی می‌رسیم. ماشین را در همانجا پارک کرده و به سمت تنگه لالون حرکت می‌کنیم.

هوا هنوز تاریک است که از کوچه باغ‌ها عبور کرده و از کنار رودخانه به مسیر ادامه می‌دهیم. از روی پل چوبی به سمت راست رودخانه رفته و مسیر پاکوب را در پیش می‌گیریم. مسیر دره لالون را با شیب ملایم طی کرده و به چشمه تلخاب که آب آن طعم‌دار و گازدار است می‌رسیم.

دوباره به مسیر خود ادامه داده و پس از ساعتی به آبشار انتهای دره لالون می‌رسیم. تونل برفی زیبایی در پایین آبشار تشکیل شده است که رودخانه از میان آن عبور می‌کند. در بالای آبشار برای صبحانه توقف می‌کنیم. اگرچه برنامه ما یک روزه است، ولی گروه‌های زیادی این برنامه را دو روزه اجرا می‌کنند که معمولا از همین محل و یا کنار چشمه تلخاب برای شبمانی استفاده می‌کنند.

پس از صرف صبحانه به سمت شمال حرکت کرده و مسیر گردنه ورزاب را در پیش می‌گیریم. مسیر را ادامه داده و یک بار از رودخانه عبور می‌کنیم. سپس با ادامه این مسیر از یال سمت راست و از مسیر پاکوب به گردنه ورزاب در مرز ارتفاع 4000 متر می‌رسیم. در طول این مسیر و در فواصل مناسب استراحت‌های کوتاهی داریم. لازم به ذکر است که این یال پر شیب و طولانی بوده و پاکوب‌های متعددی برای صعود دارد که لازم است پاکوب مناسب را برای صعود انتخاب کنید. چون برخی از مسیرها شن اسکی بوده و برای صعود مناسب نمی‌باشند.

بر روی گردنه یک ربع توقف کرده و استراحت می‌کنیم. گردنه بر روی خط‌الراسی است که سمت شرق آن قله‌های وزوا و جانستون بوده و تا گردنه یونه‌زا امتداد دارد و همچنین امتداد غربی آن قله برج قرار دارد که یکی از مسیرهای صعود قله خلنو است. از این گردنه نمای قله خلنو برای اولین بار دیده می‌شود.

مسیر گروه ما از راه پاکوبی است که به سمت دشت شمال گردنه معروف به دشت اسب‌چال می‌رود. این راه پاکوب از پایین خط‌الراس برج تا انتهای تیغه ژاندارک عبور کرده و پس از دور زدن آن به سمت خلنو کوچک ارتفاع می‌گیرد. ادامه مسیر ما را به گردنه بین خلنو کوچک و خلنو اصلی می‌رساند.

از اینجا راه چندانی تا قله باقی نمانده است. با ادامه مسیر به سمت شمال بر فراز قله خلنو قرار می‌گیریم. بر روی قله یک گروه از تهران و گروهی دیگر از سیرجان حضور دارند که از صعود خود خوشحال هستند. پس از مدتی دوستانم نیز به قله می‌رسند و صعودشان را تبریک می‌گویم. از گردنه ورزاب تا قله وزش باد بیشتر شده است و سرعت آن به 10 تا 20 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از فراز قله به تماشای مناظر و قلل اطراف مانند آزادکوه و دماوند و خط‌الراس‌ها و دره‌های منتهی به خلنو و همچنین دریاچه خلنو که به آنها اشاره کردم می‌نشینیم.

پس از گرفتن عکس یادگاری از مسیر شن اسکی به سمت کاسه قله پایین می‌رویم. از روی قله به سمت شرق رفته و مسیر شن اسکی ما را در زمان کوتاهی به کاسه قله می‌رساند. در اینجا به درخواست یکی از دوستان توقف کرده و حدود نیم ساعت خواب دلچسبی می‌کنیم. سپس به مسیر خود به سمت گردنه ادامه می‌دهیم. از اینجا تا دشت اسب‌چال نیز مسیر شن اسکی فرود ما را سریع‌تر و خوشایندتر می‌کند. از گردنه بدون توقف فرود می‌آییم. از اینجا تا بالای آبشار نیز مسیرها و پاکوب‌های شن اسکی را برای فرود انتخاب می‌کنیم. بالاتر از آبشار و در کنار چشمه مقداری توقف کرده و استراحت می‌کنیم. مجددا به مسیر خود ادامه داده و در کنار آبشار برای ناهار و نماز توقف می‌کنیم.

به سمت تنگه لالون و روستای لالون حرکت می‌کنیم. از دره و تنگه لالون عبور کرده و به سمت روستا می‌رویم. در این فاصله با گروه‌های زیادی برخورد کردیم که به قصد شبمانی و صعود فردا آمده‌اند.

مسیر زیبایی که صبح در تاریکی پشت سر گذاشته بودیم را در روشنایی طی کرده و به روستای لالون می‌رسیم.

برنامه زیبا و دلچسبی را پشت سر گذاشته و به سمت تهران حرکت می‌کنیم. به امید دیدار..

زمان‌بندی برنامه:

4:00 حرکت از تهران

5:20 روستای لالان (لالون)

5:30 حرکت به سمت تنگه لالون

7:00 چشمه تلخاب

8:00 بالای آبشار، توقف برای صبحانه

8:50 حرکت به سمت گردنه ورزاب

10:45 گردنه ورزاب، یک ربع استراحت

12:35 قله خلنو

13:30 فرود

14:00 کاسه خلنو، نیم ساعت توقف

15:10 گردنه ورزاب

16:00 چشمه، بیست دقیقه توقف

16:45 آبشار، توقف برای ناهار و نماز به مدت یک ساعت

17:45 حرکت به سمت تنگه لالون

19:45 روستای لالون

نکات برنامه:
  • در مسیر گردنه ورزاب و بالاتر از آبشار دو چشمه وجود دارد که باید از آخرین چشمه آب مورد نیاز خود برای ادامه برنامه تا بازگشت به همین چشمه را بردارید.
  • مسافت پیموده شده در این برنامه 22 کیلومتر، ارتفاع محل شروع حرکت در روستای لالان 2400 متر و ارتفاع قله 4375 متر می‌باشد. این برنامه سنگین و پیمایشی می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *